Olga Ļubina

Lai vasara ir koša un veselīga: garšīgs un viegls uzturs bērniem

Padomi • 07. Jūnijs, 2021
Vienmēr tik ilgi gaidīta un vienmēr tik ātri paskrien – tāda ir vasara.  Šķiet, vasarā ir tik daudz svaiguma – augļi, ogas, un uzturam pašsaprotami vajadzētu būt veselīgam.  Tomēr vasara ir arī laiks, kad gribas daudz kur aizbraukt, daudz ko redzēt, daudz ko pagaršot. Vasarā nodrošināt bērnam veselīgu un sabalansētu uzturu ir mazliet grūtāk nekā parasti, tāpēc padalīšos ar ieteikumiem, kā to izdarīt veiksmīgāk.
 

Piemēram, ir problemātiskāk ievērot režīmu: bieži izbraucam pie dabas, pie jūras, gribas paspēt izbaudīt vasaru pēc pilnas programmas, tāpēc dažreiz sanāk aiziet vēlāk gulēt un biežāk ēst ārpus mājas. Tāpēc pirmais, ko gribētos atgādināt vecākiem par bērnu uzturu, ka mūsu vasaras plāni nedrīkst bojāt bērna miega un ēšanas režīmu. Bērnam neatkarīgi no vasaras vai ziemas sezonas ir jāguļ vismaz astoņas stundas un jāēd regulāri ik pēc trim četrām stundām. Tas nozīmē, ka jāizvairās no lielākām pauzēm starp ēdienreizēm, bet nav arī jānašķējas ik pēc pusstundas, jo izbraucienā mēdzam paņemt līdzi kādas uzkodiņas, kraukšķus, karstumā noteikti gribas apēst saldējumu.

Es ieteiktu rūpīgi izvēlēties kafejnīcu vai restorānu, kur plāno ieturēt maltīti. Pārskati, kāda ir ēdienkarte, lai nav tā, ka kafejnīcas piedāvājumā ir tikai frī kartupeļi un nageti. Pie tam ieteiktu, pasūtot ēdienu bērnam, atteikties no dažādām mērcēm, kas tiek pasniegtas pie ēdieniem – piemēram, kečupa un majonēzes. Palūdziet viesmīlim, lai pieliek karoti krējuma vai jogurta. Savukārt sulas un saldināto gāzēto dzērienu vietā ieteiktu izvēlēties ūdeni ar zemenēm, piparmētru vai citronu. Noteikti ir vērts ieskatīties ēdienkartes zupu sadaļā – varbūt kāda zupa izrādīsies bērnam atbilstoša.

Atceries, ka vasaras laikā ir ļoti svarīgi uzņemt pietiekami daudz šķidruma, īpaši karstās dienās. Tāpēc, domājot par bērnu uzturu vasaras laikā, obligāti būtu jāpievērš uzmanība tam, cik daudz šķidruma bērns izdzer dienā. Ja bērna svars ir 20 kilogramu, nepieciešamais šķidruma daudzums ir 1500 mililitru dienā. Vismaz puse no tā jāuzņem ar ūdeni, pārējo šķidruma daudzumu var uzņemt ar ēdienu (zupām, augļiem, dārzeņiem, piena produktiem).

Izbraucienos pie jūras vai pie upes bieži vien mēdzam paņemt līdzi arī ēdienu, tāpēc vasaras laikā jābūt uzmanīgiem ar produktu uzglabāšanu – karstumā tie mēdz ātri bojāties. Lai izvairītos no saindēšanās ar pārtiku, līdzņemšanai atturies no produktiem, kas ātri bojājas – nevajadzētu izvēlēties maizītes ar doktordesu, jo desa noteikti sabojāsies un sabojās arī tavu dienu. Ja tomēr gribas uz pludmali paņemt kādu olu, sieru vai jogurtu, ieteiktu iegādāties ledussomu ar aukstumelementiem, kur ielikt šos produktus, lai nevajadzētu satraukties par to uzglabāšanu.

Vasaras brīvlaiks dod iespēju arī bērniem pašiem kļūt neatkarīgākiem un uzņemties vairāk atbildības. Piemēram, darba dienās, kad vecāki ir darbā, bērniem pašiem jāpagatavo vai jāuzsilda sev pusdienu ēdiens. Lai izvairītos no situācijas, kad bērns dienas laikā pārtiek tikai no brokastu pārslām un maizītēm, ieteiktu pārrunāt ar bērniem un vienoties par mājas pusdienu piedāvājumu, piemēram, vienu dienu nedēļā tā var būt bērna izvēle, savukārt citās dienās bērnam tiks atstāts siltais pamatēdiens vai zupa, kas jāuzsilda un jāapēd.

Vasara ir arī svaigu dārzeņu un augļu sezona, tāpēc noteikti jācenšas tos iekļaut bērnu uzturā. Bērnam nav obligāti jāēd dārzeņu salāti, jo mazajiem bieži nepatīk, ka produkti ir samaisīti. Labāk piedāvāt bērnam vienkārši atsevišķi sagrieztus dārzeņus, piemēram, plati ar sagrieztiem gurķiem, kolrābi, redīsiem, burkāniem, papriku. Var arī pagatavot jogurta mērci un vienkārši nolikt bērnam priekšā. Nespied viņu to ēst, ļauj pašam ieinteresēties, kas tur uz plates ir tāds interesants, un to pagaršot. Līdzīgi ir arī ar augļiem un ogām. No ogām var gatavot svaigus smūtijus un mājas gatavotus sorbetus, piemēram, mellenes ar kokosriekstu pienu vai zemenes ar laimu un piparmētru. Garšīgi, saldi un vasarīgi atsvaidzinoši!


Populārākie raksti

Dzīvības eliksīrs – ūdens
Veselīgs dzīvesveids