Edgars Sanders
Rimi Gardēdis - Edgars Sanders

Kā uzsākt vegānisku dzīvesveidu?

Padomi • 06. Aprīlis, 2022
Iemesli, kāpēc izvēlēties vegānismu un pāriet uz augu valsts diētu, ir daudz un dažādi. Lai arī kādi būtu tavējie, gluži saprotami ir tas, ka vienā dienā tik radikālas pārmaiņas ir grūti īstenojamas. Tāpēc vietā ir jautājums – ar ko sākt? 

Pats galvenais – es ieteiktu atturēties no pārāk sarežģītiem kulināriem eksperimentiem. Kļūt par vegānu nenozīmē, ka tagad obligāti jāmeklē jaunas, grūti pagatavojamas receptes ar mistiskām sastāvdaļām, kuru pielietojums tev ir svešs. Labāk sākt ar vieglākām un jau zināmām receptēm.

Pirmā maldīgā doma, kas var piezagties topošajam vegānam, ir sapirkt daudz augļu un dārzeņu un tad domāt, ko ar tiem iesākt. Iespējams, viena no pirmajām idejām arī būs dārzeņu sautējums vai krāsnī cepti dārzeņi – tas ir tipisks domu gājiens vegānisma pirmajos soļos. Taču viens no vienkāršākajiem veidiem, kā pāriet uz vegānisku uzturu, ir mazas izmaiņas ikdienas maltītēs: gandrīz katram produktam mūsdienās pieejama no augiem iegūta alternatīva, un dažreiz viss, kas nepieciešams, ir tikai viena produkta aizstāšana ar citu.

Te būs daži ieteikumi dienas galvenajām ēdienreizēm – brokastīm, pusdienām un vakariņām.

Brokastis jaunajam vegānam ir visvienkāršākā ēdienreize, jo brokastīs mēs parasti izvēlamies vienkāršus ēdienus – auzu pārslu putru, pankūkas, brokastu pārslas, kādu maizīti vai smūtiju. Dažiem no šiem ēdieniem jau ir vegāniskas receptes vai arī tie ir ļoti viegli veganizējami, aizstājot piena produktus ar augu izcelsmes produktiem. Tie visi mūsdienās ir plaši pieejami veikalos gan pilsētās, gan arī mazāk apdzīvotās vietās. Uz maizītēm var likt gan desas, gan siera alternatīvas, un ir pat receptes, kā aizstāt kūpinātu lasi.

Pusdienās visbiežāk nāk prātā salāti, taču tie tikpat ātri var apnikt ideju trūkuma dēļ. Es iesaku salātus nomainīt uz, piemēram, pusdienu vrapiem, kas principā ir tie paši salāti, taču ar tiem var darboties daudz radošāk un pievienot vairāk sātīgu produktu – rīsus, pupas vai tofu, un arī pati tortilja ir gana barojoša. Otrs ieteikums ir zupas – bezgalīgi daudzās variācijās, turklāt tās var pagatavot jau iepriekšējā dienā. Iesaku sākt ar zupām, kuru receptes ir labi zināmas un viss, kas nepieciešams, ir aizstāt dzīvnieku produktus ar vegāniskām alternatīvām – tofu, pupiņām, sēnēm, sojas gaļu vai gatavām dārzeņu bumbiņām. Lai kārtīgi paēstu un nodrošinātu sāta sajūtu uz ilgāku laiku, vienkārši jāapēd lielāka porcija!

Vakariņas ir tā ēdienreize, kas pirmajos vegānisma soļos šķitīs visizaicinošākā, īpaši pēc garas darba dienas, kad negribēsies domāt par jaunām receptēm, bet vienkārši ātri un sātīgi paēst. Arī šeit mans ieteikums ir sākt ar receptēm, ko jau labi pārzini, un drīzāk meklēt, ar ko aizstāt zināmos produktus, nevis ieslīgt jaunu ēdienu apgūšanā. Tas nozīmē, ka vēl joprojām varēsi baudīt savus iecienītos ēdienus, tikai vegāniskā izpildījumā.

Starp galvenajām ēdienreizēm svarīgi mazie dzīves prieciņi ir našķi. Arī ar to vegāniem nav nekādu problēmu. Pirmajā mirklī var šķist, ka lielākā daļa našķu – konfektes, cepumi un čipsi – noteikti satur dzīvnieku valsts produktus, taču nav tik traki! Bieži vien nosaukums var būt maldinošs, piemēram, “Bekona čipsi”, kas patiesībā ir vegāniski, jo garša tiek iegūta no kūpinātas paprikas. Tāpat ne visi cepumi tiek gatavoti no govs piena vai olām. Un vēl bez lielā piedāvājuma veikalos neaizmirsīsim arī par internetā un grāmatās pieejamām vegāniskām receptēm, sākot ar riekstu kūkām, auzu piena cepumiem, kokospiena krēmiem un beidzot ar šokolādes braunijiem. Olas bieži var aizstāt ar čia sēklām, banāniem vai ābolu biezeni. Pienam un sviestam ir daudz gatavu alternatīvu. Viss nepieciešamais ir tavās rokās, un tici man – tas ir daudz vienkāršāk, nekā izskatās.

Sperot pirmos soļus, pamazām ieiesi ritmā, un jaunu ēdienu atklāšana vairs nešķitīs sarežģīta. Sapratīsi, ka pāris virtuves knifiņu var pielietot atkārtoti vairākos ēdienos, un recepšu klāsts pakāpeniski paplašināsies. Arī lielais enerģijas pieplūdums būs labs motivators eksperimentēt ar jaunām garšām un atklāt, kas vēl slēpjas šajā bezgala interesantajā augu valsts pasaulē.


Populārākie raksti

Good to know

Information on the 30-day lowest selling price for non-perishable goods listed in the booklet is available at the point of sale (at the price tag of the product).