17 kravas automašīnas ar mandarīniem un piparkūku kalni – kā latvieši gatavojas svētkiem?
Šogad Rimi veikalos ir novērots īpaši liels pieprasījums pēc mandarīniem, kas jau novembra otrajā pusē bija par 21 % lielāks salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Tāpat Rimi pircēju aptauja* liecina, ka, gatavojoties svētkiem, tuvinieku dāvanām plānots tērēt līdz 50 eiro, savukārt Nr. 1 ēdiens uz svētku galda būs rasols.
Mandarīniem tradicionāli lielākais pārdošanas apjoms ir tikai priekšā – decembra otrajā pusē ierasti tiek pārdots divas reizes vairāk mandarīnu nekā decembra pirmajā nedēļā, kas kopumā veido aptuveni 17 lielās kravas automašīnas. Arī saldumi šogad ir īpašā cieņā un jau līdz decembra sākumam Rimi veikalos to pārdošanas apjoms pieaudzis par 7 %, savukārt piparkūku iegāde palielinājusies par teju 5 % salīdzinājumā ar pagājušo gadu. Līdzīgi kā ar mandarīniem, arī saldumu un piparkūku kategorijā ir gaidāms vēl lielāks pieprasījums decembra otrajā pusē, kad svētku laiks būs jau pilnā plaukumā.
Neierasts pieprasījums ir novērojams karstajiem dzērieniem, kas no novembra vidus līdz decembra sākumam ir pārdots jau par 20 % vairāk nekā pērn. Vērtējot iepriekšējo gadu tendences, tiek prognozēts, ka svētku nedēļās karsto dzērienu pārdošanas apjomi varētu kāpt pat vairāk nekā divas reizes salīdzinājumā ar decembra pirmo nedēļu.
“Svētku sezonā — no novembra vidus līdz Ziemassvētkiem — minēto produktu kategoriju pārdošanas apjomi tradicionāli ir visaugstākie visa gada griezumā. Taču pircēju interese par tipiskajiem sezonas produktiem ir ļoti saistīta ar laikapstākļiem aiz loga – tiklīdz parādās sniegs, tā mandarīnu, saldumu un piparkūku pārdošanas rādītāji strauji kāpj. Parasti pieprasījums pēc šo kategoriju produktiem sāk pieaugt jau ap valsts svētkiem novembrī, taču šogad, kaut gan ir pārdoti lielāki apjomi, pircēju interese nav tik vienmērīga kā gados, kad sniegs ir vairāk lutinājis,” skaidro Inese Pētersone, Rimi Latvia kategoriju departamenta direktore.
Bez mandarīniem, piparkūkām, saldumiem un karstajiem dzērieniem, daudzi pircēji svētku galdam izvēlas gatavās uzkodas un salātus, kuru pieprasījums svētku periodā pieaug pat līdz 50 %. Nepārspēts līderis ir Mani Gardumi siera salāti, pieprasīti ir arī gaļas salāti un siļķe kažokā, kuru, bieži pērk tieši lielajā 2,5 kg iepakojumā, tā ietaupot laiku, kas vajadzīgs cienasta pagatavošanai kuplākai viesu saimei. Tāpat pircēji labprāt izvēlas tādas Mani Gardumi gatavās uzkodas kā gaļas uzkodas, zivju uzkodas un siera vai gaļas plates.
Savukārt, aptaujājot pircējus, secināts, ka svētku galds nav iedomājams bez rasola, ko Ziemassvētkos uz galda liks lielākā daļa pircēju. Tāpat liels pircēju skaits norāda, ka Ziemassvētki nav iedomājami bez pīrāgiem, cepeša un zirņiem, kā arī svētku vakariņu klasikas – štovētiem kāpostiem.
Lai svētku laikā iepriecinātu savus tuviniekus, puse aptaujāto pircēju Ziemassvētkos plāno tērēt līdz 50 eiro, piektdaļa plāno tērēt vairāk nekā 100 eiro, savukārt teju piektdaļa plāno tērēt no 51 līdz 75 eiro.
*Dati iegūti, 2025. gada decembrī aptaujājot vairāk nekā 670 pircējus Rimi veikalu kioskos un kasēs.