Trīs no četriem Latvijas iedzīvotājiem izmet pārtiku ar beigušos derīguma termiņu

30. Septembris, 2021
Apmēram piektā daļa no kopējā saražotās pārtikas apjoma Eiropas Savienībā nonāk atkritumos.

Kā liecina Rimi veiktā aptauja*, Latvijā 73% jeb gandrīz trīs ceturtdaļas iedzīvotāju regulāri mēdz izmest atkritumos pārtikas produktus, kuriem beidzies derīguma termiņš, bet visbiežāk atkritumu tvertnē nonāk dažādi piena produkti un dārzeņi. Starptautiskajā pārtikas atkritumu dienā, kuru pasaulē atzīmē 29. septembrī ar mērķi aktualizēt atkritumos nonākušās pārtikas problēmu, arī Rimi mudina domāt par atbildīgu pārtikas patēriņu un aicina pagatavot gardas maltītes no savā ledusskapī esošiem produktiem ar lietotnes Iztukšo savu ledusskapi palīdzību.

Vairāk nekā ceturtā daļa jeb 27% Latvijas iedzīvotāju pārtiku atkritumos izmet apmēram pāris reižu mēnesī, savukārt 20% to dara pat reizi nedēļā. Galvenokārt (60%) pārtiku izmet tāpēc, ka tā sabojājusies vai tai beidzies derīguma termiņš. 29% izmet produktus, kas ilgi stāvējuši ledusskapī un kurus vairs negribas lietot, bet vēl 23% – tāpēc, ka produkts sabojāts pagatavošanas laikā, piemēram, piededzis.

Saskaņā ar aptaujas datiem visbiežāk Latvijas iedzīvotāji izmet piena produktus, tajā skaitā sieru (60%), dārzeņus, saknes un zaļumus (52%), kā arī maizi un tās izstrādājumus (44%) un augļus un ogas (41%). Daudz retāk atkritumos nonāk maltīšu pārpalikumi: vairums (71%) tos apēd nākamajā dienā, 38% izmanto citu ēdienu pagatavošanā, 35% izbaro mājdzīvniekiem, bet 22% sasaldē, un tikai 13% izmet vakar pagatavoto ēdienu atkritumos.

“Pārtikas produktu sabojāšanās vai derīguma termiņa beigas ir galvenais iemesls, kāpēc pārtika nonāk atkritumos. Lai risinātu šo problēmu, Rimi pastāvīgi investē inovatīvās tehnoloģijās, kas palīdz precīzi prognozēt pārtikas pasūtījumus un uzraudzīt “ieteicams līdz” marķējumu uz produktiem, kā arī meklē arvien jaunus veidus, kā palīdzēt pircējiem samazināt izmestās pārtikas apjomu. Šajā nolūkā radīta lietotne Iztukšo savu ledusskapi, kas ģenerē simtiem recepšu no produktiem, kuri “aizķērušies” iedzīvotāju ledusskapjos. Jau pirmajos lietotnes darbības mēnešos tā guvusi lielu atsaucību – apmēram divu mēnešu laikā vairāk nekā 14 000 cilvēku Latvijā ir meklējuši lietotnē kulināru padomu,” stāsta Rimi Baltic digitālās attīstības direktore Liene Perija.

Sadarbībā ar Dānijas jaunuzņēmumu Plant Jammer izstrādātais rīks Iztukšo savu ledusskapi, kas integrēts Rimi interneta vietnē, ļauj lietotājam atzīmēt, kādi ir viņam pieejamie produkti vai ēdienu atlikumi, un no tiem virtuālais šefpavārs ģenerē veselīgas, kvalitatīvas receptes, kurās iekļautas izvēlētās sastāvdaļas. Kā rāda Rimi apkopoti dati, Latvijas iedzīvotāji šajā lietotnē kopumā visbiežāk meklējuši vakariņu receptes un veģetārus ēdienus, kā arī Itālijas virtuves receptes. Vispieprasītākā recepte bijusi Grieķijas virtuvei raksturīgā musaka, bet visbiežāk meklētais produkts – olas. Salīdzinājumam – kopumā Baltijā visbiežāk meklētas ātri pagatavojamu maltīšu receptes, kā arī Austrumāzijas virtuves ēdieni, bet produkti, no kuriem lietotāji visbiežāk vēlējušies kaut ko pagatavot, ir avokado un paprika.

"Pārsteidzošais fakts ir tas, ka lielākā daļa no mums gatavo mazāk nekā 10 dažādu recepšu gadā. Tāpēc lietotne Iztukšo savu ledusskapi nav vērsta uz jaunām un sarežģītām receptēm, bet gan uz jau zināmo, vienkāršo recepšu pielāgošanu un personalizēšanu atbilstoši katra gaumei, ēšanas paradumiem un pieejamajām sastāvdaļām,” skaidro Maikls Mikaels Hāse (Michael Haase), Dānijas jaunuzņēmuma Plant Jammer izveidotājs un vadītājs.

Rimi atgādina – produkti, kuriem beidzies minimālais derīguma termiņš “ieteicams līdz…”, joprojām ir droši lietojami uzturā, ja ir ievēroti glabāšanas nosacījumi un nav bojāts iepakojums. Šos produktus drīkst lietot uzturā vēl aptuveni divus mēnešus pēc termiņa beigām – tie ir dažādi konservi, graudaugu izstrādājumi, eļļa, garšvielas, konditorejas izstrādājumi un saldumi.

* Pētījumu “Latvijas iedzīvotāju aptauja: vide, veselība, vietējie” pēc Rimi pasūtījuma 2021. gada februārī un martā veikusi RAIT grupa, aptaujājot 1000 ekonomiski aktīvo Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 65 gadiem.


Populārākie raksti