Bērna atmiņa. Kas par to jāzina vecākiem?

Izglītība • 23. Aprīlis, 2020
Palīdzēt bērnam uzlabot un pilnveidot tādu kognitīvo prasmi kā atmiņu ir būtiski. Rimi Bērniem eksperte, psiholoģe Iveta Aunīte stāsta, ka dažkārt vecāki nezina, kā to labāk darīt un ko no savas atvases dažādos vecumos var sagaidīt.

Bērnu atmiņa vecumā no 1 līdz 3 gadiem
1–3 gadus vecu bērnu intelektuālā attīstība ir cieši saistīta ar uztveri un atmiņu. Attīstoties atmiņai, bērns sāk atcerēties visu, ko viņš dara un redz bieži. Vairākas reizes dzirdētai dziesmiņai mazulis atcerēsies vārdus un melodiju, biežāk lietotos priekšmetus iemācīsies lietot pats, konsekventi atkārtoti un ievēroti noteikumi palīdzēs tos atcerēties.

Mazam bērnam šis treniņš būs veiksmīgāks, ja tas, ko viņš darīs, būs ar interesi un tam būs pozitīva emocionāla nokrāsa. Emocionāli pārdzīvojumi un piedzīvojumi agrīnā periodā var palikt atmiņā ļoti ilgi. Piemēram, pie karsta gludekļa pielikts pirksts liks atcerēties pārdzīvoto visu mūžu.

Bērnībā labi darbojas arī mehāniskā atmiņa. Bērns, kurš vēl neprot lasīt, lieliski atpazīst, ka uz rotaļu klucīša uzzīmētais pērtiķis ir burtiņš “P”. Arī kustību atmiņa šajā vecumā attīstās ļoti labi. Bērni ātri mācās dejot, spēlēt bumbu, ir gatavi kustēties kā “mazas ūdenszāles”. Tāpēc šajā vecumā labāk iztikt bez viedierīcēm un vairāk uzmanības pievērst tik aktīvajam izziņas procesam.

Emocionāli pārdzīvojumi un piedzīvojumi agrīnā periodā var palikt atmiņā ļoti ilgi. Piemēram, pie karsta gludekļa pielikts pirksts liks atcerēties pārdzīvoto visu mūžu

Bērnu atmiņa vecumā no 3 līdz 6 gadiem
3–5 gadu vecumā bērns sāk vairāk atcerēties un izmantot arī agrīnajā periodā apgūto un iemācīto. Trīs četru gadu vecumā bērnam vieglāk atcerēties bez īpašas piepūles nekā iemācīties. Ko bērns iegaumē, tas arī paliek atmiņā. Tas nākas viegli un pašsaprotami.

Taču, līdzko pieaugušie sāk piedāvāt kaut ko iemācīties, mazulis var sākt protestēt. Tāpēc vispareizāk šajā vecuma neko nespiest apgūt ar varu, bet gan dabiski ieinteresēt un bieži atkārtot. Jo interesantāk bērnam būs, jo vairāk viņš atcerēsies.

No 4 līdz 6 gadiem ir atdarināšanas vecums, kad bērns mācās no līdzcilvēkiem, filmu varoņiem un vienaudžiem. Svarīgi šajā vecumā mācīt, ko drīkst un nedrīkst, lai bērns atceras to uzvedību, kas ir pieļaujama, nevis otrādi.

Sākot no 5 gadu vecuma, bērnam jau ir vieglāk iemācīties to, ko viņam lūdz atkārtot, piemēram, dzejoli. Bērniem sāk attīstīties dzirdes atmiņa, viņi sāk atkārtot dzirdēto. Ieteicams bērnam lasīt, stāstīt un dziedāt. Pieaugušie mēdz būt pārsteigti, cik ātri bērni atceras dzirdēto.

Tuvojoties 5 gadu vecumam un līdz pat 7 gadiem bērniem attīstās redzes atmiņa, kas var būt veiksmes garants mācībām skolā

Redzes atmiņas attīstība un palīgs mācībās
Tuvojoties 5 gadu vecumam un līdz pat 7 gadiem bērniem attīstās redzes atmiņa, kas var būt veiksmes garants mācībām skolā. Redzes atmiņu palīdz attīstīt dažādu vietu apmeklēšana. Ir īstais brīdis rādīt bērnam mežu, staciju, bibliotēku, izrādes, attēlus un jautāt, ko no redzētā viņš atceras, kā tas izskatījās, cik daudz rūķīšu izrādē bija, kā viņus sauca utt. Pētot objektus dabā un vēlāk zīmējot savā albumā, bērnam jāatceras, kā tie izskatījās. 5–7 gadu vecumposmā liela nozīme ir kustību atmiņai. Bērni viegli mācās braukt ar velosipēdu, peldēt, slidot, apieties ar sadzīves priekšmetiem. Svarīgi šo entuziasmu atbalstīt, jo iegūtās prasmes saglabāsies visu mūžu.

Sākot skolas gaitas, bērnam palielinās tās informācijas apjoms, ko viņš spēj atcerēties. Skolēns jau spēj mērķtiecīgi atcerēties: “Es zinu, ka man svarīgi šo iegaumēt, jo turpmāk man šīs zināšanas noderēs.” Lai atcerētos mācību materiālu, tas ir jāatkārto. Turklāt šai atkārtošanai ir jākļūst par sistemātisku rutīnu. Paradums ātri kaut ko iemācīties pirms kontroldarba parasti nav pamats zināšanām ilgtermiņā. Diemžēl viegli pieejamie “špikeri” internetā atcerēšanos neveicina. Dzīvē darbojas psiholoģiskais “skaitļa 5 likums”: ja cilvēks katru dienu ies uz mežu pie visbrangākās priedes un katru dienu tajā piecas reizes vienā un tajā pašā vietā iecirtīs, viņš kādu dienu šo koku nogāzīs. Līdzīgi ir arī ar atcerēšanos.

Mācību materiālu vai jebkuru citu informāciju vieglāk atcerēties, ja tā ir saprotama. Der laiku pa laikam uzzināt, vai bērns ir sapratis, ko redzējis, dzirdējis vai piedzīvojis.
Ja bērnam līdz apmēram 4. klasei ir laba pieredze ar savām prasmēm atcerēties, ja tas devis labu rezultātu, tad var uzskatīt, ka atcerēšanās kā prasme ir apgūta un, visticamāk, tiks izmantota arī turpmāk.


Populārākie raksti