Ceļvedis bērna runas attīstībā

Izglītība • 06. Marts, 2019
Kādā vecumā cik vārdu būtu jāzina tavam bērnam? Kad jāmeklē logopēda palīdzība? Par šiem jautājumiem runā pediatre, “Rimi bērniem” eksperte Sanita Mitenberga.

Līdz sešu mēnešu vecumam
Pirmās skaņas bērns “izrunā” jau savos pirmajos dzīves mēnešos. Viņš reaģē uz skaņām ar acu vai galvas kustībām, “gugina” un “lalina”. Vecākiem šajā laika posmā vajadzētu ar mazuli sarunāties mierīgi un mīlīgā tonī. Dziediet mazajam dziesmas un smejieties. Atkārtojiet un sauciet pazīstamas lietas un cilvēkus, kas ir ap viņu diendienā, jo pirmie vārdi, ko bērns izrunās, būs tie, ko viņš dzird ik dienas. Pievērsiet uzmanību un meklējiet palīdzību, ja mazulis nereaģē uz skaņām un, jums runājot, izvairās skatīties acīs. Iespējams, ir jāpārbauda dzirde.

6–12 mēneši
Šajā vecumā mazais saprot vienkāršus norādījumus, atsaucas uz savu vārdu, saka “mamma” un “tētis”. Šajā laikposmā vecākiem jārunā ar bērnu ļoti izteiksmīgi, jo mazajam tas patīk, kā arī tas palīdzēs viņam izprast valodas melodiskumu. Runājot ar bērnu, ir svarīgs savstarpējais kontakts – mīmikas, grimases, smaids, smiešanās. Šajā vecumā mazuļiem patīk vērot TV vai kustīgās bildītes, piesaista jautras skaņas mobilajās ierīcēs, aizrauj reklāmas un īsas animācijas filmas. Taču bērna attīstībai tie nav veicinoši faktori. Nav iespējams mācīties saskarsmi ar citiem cilvēkiem, runāt. Modernās tehnoloģijas novērš bērna uzmanību un negatīvi ietekmē komunikācijas spējas. Paraugieties, kas notiek, kad bērnam ierīci atņem. Visdrīzāk būs raudāšana un kliegšana.

Līdz divu gadu vecumam bērns jau saprot sarežģītākus norādījumus, zina un prot pateikt savu vārdu, runā teikumos, kas sastāv no 2–3 vārdiem

12–18 mēneši
Bērns jau prot nosaukt pazīstamus priekšmetus, viņa vārdu krājums pieaug, jau sāk veidot teikumus. Iespējams, katru nedēļu tiek atklāts kāds jauns vārds. Šajā laikposmā vecākiem, runājot ar mazuli, būtu jāizmanto vienkārši vārdi, bet gramatiski pareizi teikumi, nu jau neatdarinot “maza bērna runu”.
Kopā ar mazuli skatieties bilžu grāmatas un stāstiet par attēlā redzamo. Šādas aktivitātes ne tikai attīsta runu, bet arī dod zināšanas par krāsām, formām, dabas apstākļiem – vējš, lietus, sniegs. Bērnam tas viss ir jauns, un viņu ļoti interesē. Meklējiet palīdzību, ja bērns pārstāj sarunāties vai viņa runa neturpina attīstīties vai pat pasliktinās.

18–24 mēneši
Līdz divu gadu vecumam bērns jau saprot sarežģītākus norādījumus, zina un prot pateikt savu vārdu, runā teikumos, kas sastāv no 2–3 vārdiem. Jūsu atvases vārdu krājums pieaugs tad, ja ar viņiem runāsiet – sarunās izskaidrojiet vārdus, ko viņš nesaprot. Svarīgi, ka pieaugušie atkārto visus vārdus gramatiski pareizi, ja mazais tos izrunā nepareizi.

Šis ir laiks, kad bērnam vajadzētu atteikties no māneklīša un pudelītes, jo arī tas var mazuli atturēt no sarunāšanās. Pēc palīdzības un padoma jāvēršas, ja šajā laikposmā bērns izrunā tikai dažus vārdus, runa ir ļoti neskaidra, nesaprotama, mazais nemāk salikt divus vārdus tā, lai sanāktu īsa frāze.

Līdz 3 gadu vecumam
Bērns jau izrunā vienkāršus teikumus. Sākas jautājumu periods, un mazais prot tos izmantot sarunā. Lietojiet prievārdus un vārdus daudzskaitlī. Vecākiem jāmāca bērnam stāstīt stāstiņus, jāpalīdz izskaidrot domas un sajūtas.

Ja bērna runa šajā vecumā ir neskaidra, nesaprotama, vārdu krājumā ir tikai daži darbības vārdi, netiek izmantoti īpašības vārdi, apstākļa vārdi un viņš neprot izveidot vienkāršus teikumus, tad būtu jāmeklē speciālista palīdzība.

Līdz 4 gadu vecumam
Var jau gaidīt, ka mazais runās gramatiski pareizi, bet, protams, saturiskā ziņā tā nebūs līdzīga pieaugušo runai. Taču ir labi, ja vecāki savai atvasei mazu bērnu grāmatu vietā ik pa laikam izlasa arī kādu stāstu, kas domāts lielākiem bērniem, vai kādu dzejoli.

Lai attīstītu bērna runu, rosinātu viņā pozitīvu attieksmi pret valodu un lasīšanu, esiet radoši un saceriet stāstiņus arī paši. Lai mazais izdomā varoņus, darbības vietu, un vecāki var palīdzēt to visu ievīt kādā notikumā.

Logopēda palīdzība būtu jāmeklē, ja pēc četru gadu vecuma bērnam ir grūtības iesākt teikumu vai viņš atkārto tikai atsevišķus vārdus, runā īsos teikumos vai jauc vārdu kārtību teikumā, viņa valoda ne vienmēr ir saprotama, nevar pastāstīt par vienkāršiem, neseniem notikumiem.

Foto: Shutterstock.com


Populārākie raksti