Liene Zemīte

14 dažādi miltu veidi tavā virtuvē

Padomi • 23. Marts, 2018
Izmēģini!

Milti ir izejviela dažādiem konditorejas izstrādājumiem, kā arī tiek izmantota maizes, makaronu, pelmeņu pagatavošanā. Tos iegūst gan no graudiem, riekstiem, augu sēklām, gan arī no griķiem un zirņiem. Pat viena veida milti var atšķirties ar maluma pakāpi un smalkumu, pēc kā tos iedala šķirās – augstākā labuma, I, II, III šķiras un rupja maluma. Jo augstāka labuma milti, jo tie ir tīrāki un tiem ir mazāk pievienotas graudauga ārējā apvalka daļas, līdz ar to – tajos ir mazāk šķiedrvielu, minerālvielu un vitamīnu.

Mūsdienās zināmi visdažādākie miltu veidi, kas ļauj mums ikdienas ēdienkartē izvēlēties sev piemērotākos un savām veselīga uztura prasībām atbilstošākos, lai ikdienas maltīti padarītu daudzveidīgāku.

Kviešu milti – visplašāk zināmais miltu veids, ko iegūst no kviešu graudiem un izmanto visdažādāko miltu konditorejas izstrādājumu gatavošanā. Tajos ir daudz olbaltumvielu, no kā lielākā daļa ir ūdenī nešķīstošs lipeklis, kuru veido gliadīns un glutenīns. Kviešu miltos ir daudz arī PP vitamīna, kas stiprina organisma imunitāti un veicina vielmaiņu.

Rudzu milti – tos iegūst no rudzu graudiem dažāda maluma pakāpēs un pārsvarā izmanto maizes cepšanā un tādu konditorejas izstrādājumu kā sklandrauši, piparkūkas, pīrādziņi un smilšu cepumi gatavošanā. Rudzu miltu sastāvā ir daudz kālija, kas palīdz uzturēt muskuļu aktivitāti un veicina dažādus vielmaiņas procesus, un tie ir arī bagātīgs cietes un šķiedrvielu avots. Rudzos, salīdzinot ar citiem augiem, ir visvairāk vērtīgo aminoskābju un B grupas vitamīnu.

Auzu milti – to iegūšanas avots ir auzas, kuras satur ļoti daudz šķiedrvielu, kas savukārt labvēlīgi ietekmē gremošanu, nodrošina ilgstošu sāta sajūtu. Auzas satur beta-glikānu, kas samazina holesterīnu un labvēlīgi ietekmē sirds un asinsvadu sistēmu, kā arī ir olbaltumvielu, dažādu minerālvielu un vitamīnu avots. No auzu miltiem var brīnišķīgi pagatavot putras, gardus cepumus, maizes un citus konditorejas izstrādājumus.

Miežu milti – tos iegūst no miežu graudiem, kuri ir bagāti ar dažādām minerālvielām un satur daudz kālija, magnija un fosfora, kas nodrošina organisma atjaunināšanos. No miežu miltiem gatavotus produktus ieteicams lietot tiem, kas nepanes kviešos esošo glutēnu. Atcerieties, ka no miežu miltiem būs grūti pagatavot produktus tādā pašā veidā kā no ierastajiem kviešu miltiem, jo tiem ir cits lipekļa saturs.

Rīsu milti – tiek iegūti no brūnajiem vai baltajiem rīsiem. Rīsu milti nesatur glutēnu, tajos ir maz tauku, šķiedrvielu un olbaltumvielu, tāpēc tos var lietot kviešu miltu vietā. Protams, garša atšķiras, un tie ir daudz gaisīgāki. Tie palīdz aizkavēt šķidruma izdalīšanos, tādēļ ir izcili piemēroti dažādu krēmu un saldo ēdienu pagatavošanā.

Kukurūzas milti – tos iegūst no kukurūzas putraimiem, un to krāsa ir no dzeltenas līdz baltai. Kukurūza satur daudz vērtīgu taukskābju, cietes un olbaltumvielas. No kukurūzas gatavotus izstrādājumus iesaka cilvēkiem, kas nepanes glutēnu. Tāpat tos izmanto dažādu konditorejas izstrādājumu gatavošanā.

Griķu milti – tiek iegūti no griķiem, kas ir uzturvielām bagāti, un nereti tos sauc par uzturvērtības 'bumbu'. Griķos ir trīs reizes vairāk dzelzs, divas reizes vairāk kālija un magnija nekā citos graudaugos. Griķu milti izceļas ar savu specifisko saldeno garšu, un no tiem var gatavot maizi, smalkmaizītes, pankūkas, kā arī raw makaronus. Lieliski saderēs ar Indijas riekstiem, lai pagatavotu gardus cepumus.

Zirņu milti – ierasts, ka tos iegūst no turku zirņiem, kas nesatur glutēnu un ir bagāti ar ogļhidrātiem un proteīniem. No zirņu miltiem var gatavot gardas kotletes, plācenīšus, humusu un citus ēdienus daudzveidīgākai ikdienas ēdienkartei. Interesants fakts – turku zirņu milti ir ļoti noderīgi ķermeņa kopšanā un matiem, un tie lieliski attīra ādu.

Kama milti – tas ir igauņu nacionālais produkts, kas gatavots no triju veidu graudaugiem – kviešiem, miežiem, rudziem – un zirņiem. Tie ir bagātīgs šķiedrvielu, minerālvielu, B grupas vitamīnu, tauku, fosfora, magnija un dzelzs avots. Kama milti satur tikpat daudz kaloriju, cik viena maizes šķēle. Kamas miltus var lietot termiski neapstrādātus kopā ar sviestu, krējumu un citiem piena produktiem, kā arī pievienot dažādiem desertiem un konditorejas izstrādājumiem kopā ar žāvētiem augļiem, ogām, sniedzot enerģiju un sāta sajūtu.

Sojas milti – tie ir līdzīgi kviešu miltiem, tikai nedaudz dzeltenīgāki un ar vieglu riekstu aromātu. Tie ir augstvērtīgs olbaltumvielu, vitamīnu, minerālvielu, taukvielu, lecitīna un citu bioloģiski aktīvu vielu avots, kas tik ļoti nepieciešamas normālai vielmaiņai un organisma uzturēšanai. Sojas milti ieteicami pilnīgi visiem, bet sevišķi diabētiķiem un cilvēkiem ar augstu holesterīna līmeni asinīs. Ar sojas miltiem var aizstāt olas, no tiem gatavo makaronus, kā arī izmanto salātiem un siltajiem ēdieniem.

Dažādu riekstu milti – tie būtībā ir smalki samalti rieksti un parasti tiek izmantoti konditorejā, gatavojot dažādas tortes, kūkas un cepumus, kur tie tiek lietoti tradicionālo kviešu miltu vietā, jo nesatur glutēnu.

Mandeļu milti – tos gatavo no blanšētām mandelēm, un tie nesatur glutēnu. Tajos ir daudz olbaltumvielu, bet zems ogļhidrātu un cukura līmenis. Mandeļu milti ir viegli lietojami, tos nav nepieciešams sijāt caur sietu vai īpaši mīcīt. Tos plaši izmanto kūku, desertu, marcipāna, makarūnu un dažādu citu konditorejas izstrādājumu pagatavošanā, piešķirot ēdienam riekstainu garšu.

Ciedru riekstu milti – tie tiek iegūti ciedru riekstu eļļas spiešanas rezultātā, un tajos saglabājas visi minerāli, vitamīni un liels olbaltumvielu īpatsvars. Ciedru riekstu milti ieteicami aktīviem sportistiem, jo tas ir dabīgā ciedru proteīna avots, kā arī nodrošina organismu ar nepieciešamajiem komponentiem.

Lazdu riekstu milti – tos iegūst no lazdu riekstiem eļļas spiešanas rezultātā vai arī vienkārši smalki sablendējot vai samaļot kafijas dzirnaviņās. Tie satur B grupas vitamīnus, E vitamīnu, olbaltumvielas. Lazdu riekstu miltu lietošana uzturā ir labs ierocis cīņai pret nespēku, jo īpaši ziemā. No tiem var pagatavot ļoti gardus cepumus, kūkas, un tie labi sader kopā ar griķu miltiem un medu.


Lai gardas, veselīgas un daudzveidīgas maltītes tavā ikdienā!


Populārākie raksti

Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas.