6 noderīgi fakti sēņotājiem

Padomi • 05. Septembris, 2018
Rudens sākums ir lielisks laiks, lai dotos sēņot. Taču pirms pārnes mājās lielu sēņu vezumu, izlasi un uzzini par tām vairāk!

1. Sēne - tas nav dārzenis!

Ēdamās sēnes pēc ķīmiskā sastāva ir līdzīgas dārzeņiem, tāpēc tās nereti tiek pieskaitītas dārzeņu grupai, bet tajās ietilpst arī citas uzturvielas, piemēram:
Olbaltumvielas. Sēnēs olbaltumvielu ir vairāk (2–9%) nekā kartupeļos, bietēs, burkānos un kāpostos. Tas ir iemesls, kāpēc mēs nereti dzirdam, ka sēnes ir smags ēdiens ar lielu olbaltumvielu daudzumu, un tādēļ tās ir pielīdzināmas gaļai. Lai arī olbaltumvielu sēnēs ir vairāk nekā citos dārzeņos, tomēr organisms spēj no tām izmantot tikai 50–70%, jo sēņu šūnapvalki satur tādu vielu, kas kavē gremošanas sulu darbību.
Tauki (0,3–0,8%).
Ogļhidrāti (0,8–4%), ko organisms izmanto ļoti labi.

 

2. Zems kilokaloriju daudzums

100 grami sēņu dod apmēram 22–90 kilokaloriju. Daļēji tas ir labi - ieturot diētu, nav jāuztraucas par augstu kaloriju daudzuma uzņemšanu. No otras puses - kaut gan tas ir samērā smags ēdiens un sāta izjūta rodas ātri, šādi var tikt uzņemts nepietiekams enerģijas daudzums.

100 grami sēņu dod apmēram 22–90 kilokaloriju. Daļēji tas ir labi - ieturot diētu, nav jāuztraucas par augstu kaloriju daudzuma uzņemšanu. No otras puses - kaut gan tas ir samērā smags ēdiens un sāta izjūta rodas ātri, šādi var tikt uzņemts nepietiekams enerģijas daudzums.

 

3. Sēņu spēks slēpjas cepurītēs

Sēnēs ir arī B, D un PP grupas vitamīni, kā arī minerālvielas – kalcijs, fosfors, dzelzs. Ar uzturvielām un vitamīniem bagātākās ir sēņu cepurītes, mazāk to ir kātiņos. Liels ekstraktvielu un aromātisko vielu daudzums uzlabo ēdiena garšu, kā arī veicina kuņģa un zarnu sulu izdalīšanos un citu uzturlīdzekļu gremošanu.

 

4. Jātīra un jāgatavo uzreiz!

Pēc salasīšanas sēnes tūlīt jānotīra un jāpārstrādā. Nevārītas sēnes drīkst glabāt tikai 24 stundas apmēram 10 grādu temperatūrā. Svaigas sēnes ātri bojājas, jo satur 75–92% ūdens. Īpaši ātri bojājas sēnes, kas salasītas lietainā laikā.

 

5. Kā uzglabāt ilgākam laikam?

Sēnes var arī kaltēt, sālīt un marinēt, tomēr novārījuma ūdeni uzturā lietot nevajadzētu. Ja sēnes vēlies saldēt, tās ieteicams iepriekš apcept, lai nepaliktu rūgtas. Gailenes pirms saldēšanas var arī noplaucēt. Kaltētas sēnes zaudēs vismazāk uzturvielu no visiem uzglabāšanas veidiem.

 

6. Bezgalīga kulinārā daudzveidība

Ir dažādi sēņu ēdieni, piemēram, sēņu zupa (burkāni, kartupeļi, sīpoli un kaltētas sēnes), aukstie sēņu salāti (izmērcētas sālītās sēnes sagriež kopā ar sīpoliem un pievieno nedaudz krējuma), siltie sēņu salāti (svaigas gailenes vai šampinjonus un palielu daudzumu sīpolu cep uz pannas, pievienojot garšvielas) un citi. Katrs var izvēlēties savām garšas kārpiņām tīkamāko sēņu ēdiena variāciju!

Kad esi pārnācis mājās ar savu brango groziņu sēņu, izmēģini kādu no Rimi receptēm!


Populārākie raksti

Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas.