Zivis

Veselīgs dzīvesveids • 25. Marts, 2019
Zivis ir ļoti veselīgs produkts: tās ir bagātas ar uzturvielām, kuras cilvēki parasti uzņem nepietiekamā daudzumā, tāpēc zivis noteikti jāiekļauj uzturā gan lieliem, gan maziem. 

Tomēr dažas zivis ir nedaudz veselīgākas, un no citām savukārt labāk atteikties pavisam. Kā izvēlēties īsto zivi pusdienu galdam?

Par zivju labajām īpašībām var stāstīt daudz. Zivis satur visas neaizvietojamās aminoskābes, kas nepieciešamas normālai organisma augšanai un attīstībai. 100 grami zivs gaļas satur aptuveni 20 gramus olbaltumvielu, kas ir galvenais organisma “būvelements”. Zivis ir ir polinepiesātināto taukskābju avots, satur kalciju, fosforu, cinku, dzelzi, jodu, magniju un kāliju, kā arī taukos šķīstošos vitamīnus – tādus kā D, A, E un K.

Tomēr viena no galvenajām zivju labajām īpašībām ir lielais omega-3 taukskābju saturs tajās. Omega-3 taukskābes nodrošina pareizu nervu sistēmas darbību un stiprina imūnsistēmu, mazina demences, Alcheimera slimības, reimatoīdo un onkoloģisko saslimšanu risku. Vairāki pētījumi pierāda, ka, apēdot vismaz vienu porciju zivs nedēļā, būtiski mazinās risks saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām. Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas rekomendācijām zivis būtu jāiekļauj uzturā divas reizes nedēļā, priekšroku dodot zivīm, kas satur vairāk tauku, jeb t. s. treknajām zivīm – lasim, forelei, skumbrijai, tuncim, sardīnēm.

Cilvēka uzturam piemērotas ir gan svaigas un mazsālītas, gan termiski apstrādātas zivis – ceptas, vārītas, sautētas. Jebkurā gadījumā lielāka uzturvērtība būs savvaļas zivīm vai tām ūdeņu iemītniecēm, kuras audzētas atbilstoši bioloģiskās lauksaimniecības prasībām. Droši var lietot uzturā mencas, sairas, varavīksnes foreles, siļķes, butes.

Cilvēki nereti jautā, vai drīkst lietot uzturā saldētas zivis. Protams, drīkst, vienīgi jāatceras, ka saldēšanas tehnoloģijas katram ražotājam atšķiras. Vislabāk iegādāties saldētas zivis vakuumā, jo atsaldējot tās praktiski neatūdeņojas.

Saskaņā ar Veselības ministrijas rekomendācijām nedēļā pieaugušam cilvēkam būtu jāapēd ap 300-600 gramu zivju. Zivis, līdzīgi kā gaļa, ir produkts, no kura organismā vislabāk uzsūcas dzelzs, tāpēc tās ieteicams kombinēt ar dārzeņiem, kas veicinās dzelzs uzsūkšanos. Savukārt, izvēloties tādus zivju produktus kā zivju konservi, pusfabrikāti, sālītas un kūpinātas zivis, jāpievērš uzmanība sāls daudzumam produkta sastāvā – nereti tas ir pārāk liels.

Rimi Labākai dzīvei atzīme zivju produktiem tiek piešķirta:

  • Neapstrādātām zivīm, jūras produktiem, tai skaitā dzīvām gliemenēm;
  • Pārstrādātiem zivju produktiem, ja cukuri sastāvā ir ne vairāk kā 5 g / 100 g un tauki ne vairāk kā 10 g / 100 g;
  • Zivju pārstrādes produktiem jāsatur vismaz 60% zivju.

 


Populārākie raksti

Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas.