Olga Ļubina

Brokastis – spēka maltīte visai dienai

Veselīgs dzīvesveids • 21. Oktobris, 2019
Jau no bērnības zinām, ka brokastis ēst ir svarīgi, taču ne visiem cilvēkiem agri no rīta ir apetīte. Tam varbūt dažādi iemesli – ēšana vēlu vakarā vai pārēšanās. Taču mēdz būt arī tā, ka cilvēks vakarā ēd samērīgi, ne vēlāk kā trīs četras stundas pirms gulētiešanas, taču tik un tā no rīta neko nevar ieēst. Vai tādā gadījumā būtu jāpiespiežas un obligāti jāēd?

Pēdējā laikā uztura speciālisti pievērš aizvien vairāk uzmanības ne tikai brokastu ēšanai kā tādai, bet arī brokastu produktu kvalitātei, uzturvērtībai un daudzumam. Ieturot brokastis, uzlabojas kognitīvās, uzmanības un koncentrēšanās spējas, cilvēki mazāk našķējas ēdienreižu starplaikos. Ja brokastis neēdam, mums ir grūti sagaidīt pusdienas un ap deviņiem desmitiem jau gribas kādu uzkodu. Tad pa rokai nereti gadās kāds cepumiņš vai konfektīte (vai vairākas...).

Ja ar pilnvērtīgām brokastīm saprotam biezpiena sieriņu ar kafiju vai saldās kukurūzas pārslas, šīs ēdienreizes vērtīgums ir apšaubāms. Ar cukuru bagātināti produkti veicina strauju insulīna izdalīšanos un ātrāk rada izsalkuma sajūtu, kam bieži vien seko vairāk dažādu našķu dienas laikā. Vienkārši sakot, tādās brokastīs mēs jau apēdam visu atļauto diennakts cukura devu. Uz šādām brokastīm es nevienu negribētu mudināt. Tad labāk no brokastīm vispār atteikties un pirmo ēdienreizi ieturēt pusdienlaikā.

Kvalitatīvas brokastis satur ogļhidrātus, kas nodrošina pakāpenisku glikozes līmeņa paaugstināšanos asinīs, neveicinot strauju insulīna izdalīšanos. Papildus saliktajiem ogļhidrātiem brokastīs ir jāiekļauj arī olbaltumvielas saturoši produkti, kas nodrošina izteiktu sāta sajūtu. Vērtīgi brokastu ēdieni ir, piemēram, pilngraudu maize ar svaigo sieru, gurķi un zaļumiem vai omlete ar ziedkāpostiem, tomātiem un šķēli rudzu maizes.

Runājot par tādu brokastu klasiku kā auzu pārslu putra, daudzi sūdzas, ka pēc putras ļoti drīz atkal gribas ēst. Šajā gadījumā būtu ieteicams pievērst uzmanību diviem aspektiem. Pirmkārt, ja putra tiek gatavota no ātri vārāmajām pārslām, tās būtu prātīgāk aizvietot ar pilngraudu auzu pārslām, jo pilngraudu produktu sagremošanai vajadzīgs ilgāks laiks. Otrs ieteikums – pievienojiet putrai ar olbaltumvielām bagātu piedevu: pāris karotes biezpiena vai zemesriekstu sviesta, ēdamkaroti riekstu vai sēklu. Tādējādi sāta sajūta pēc apēstās putras saglabāsies ilgāku laiku.

No rīta tomēr vajadzētu ēst, bet, pats galvenais – izvēlieties daudzveidīgas, kvalitatīvas un garšīgas brokastis!


Populārākie raksti