6 gudrības vecākiem, kā bērnā attīstīt radošumu

Radošas aktivitātes paplašina bērna redzeslauku, attīsta viņā pašpārliecību un intelektu. Ir vairāki veidi, kā mudināt pirmsskolas vecuma bērnu būt radošam. Par to stāsta „Rimi Bērniem” emocionālās labsajūtas un attiecību eksperte Iveta Aunīte.

1. Lasiet, stāstiet, darbojieties!
Piecu līdz septiņu gadu vecumā radoši izpausties palīdz iztēle, pieredze un prasmes. Tātad, pirmkārt, vecāku uzdevums ir veicināt bērna fantāziju, lasot viņam priekšā grāmatas, kā arī pārrunājot ikdienišķas lietas - ļaujot viņa atvasei izstāstīt, ko viņš ir šodien darījis, ko vēlētos darīt rīt, par ko naktī sapņojis. Otrkārt, ar bērnu ir daudz jārunā, viņam ir jāstāsta par to, kas notiek apkārt, noteikti jāatbild uz viņa daudzajiem „Kāpēc” jautājumiem, jāiepazīstina ar pasauli un jāļauj izteikt savu viedokli, kā arī jāļauj kļūdīties. Treškārt, jādod iespēja darboties - zīmēt, līmēt, krāsot, dziedāt, dejot, un, protams, spēlēties. Jo vairāk attīstīsim bērna emocionālo pasauli, jo vairāk attīstīsies viņa radošā domāšana.

2. Improvizējiet!
Bērna darbībā ļoti vērtīga ir improvizācija. Mudiniet mazo paskatīties uz lietām citādi, nevis no tradicionālā skatu punkta! Piemēram, ierosiniet savam pirmsskolniekam izdomāt visus veidus, kā vēl bez zīmēšanas varētu izmantot zīmuli vai tualetes papīra rullīšus, vai dvieli, vai jebko citu no sadzīves priekšmetiem. Radošumu attīsta arī stāstu radīšana - saceriet kopā ar bērnu pasaku, ļaujot viņam izdomāt pasakas tēlus un notikumus. Vecākiem jāparūpējas, lai bērnu dzīvē būtu piedzīvojumi un iespaidi, tāpēc liela nozīme tam, kā bērns pavada brīvo laiku - vai savā istabā vai tomēr visa ģimene dodas pasataigā, kur var redzēt tik daudz neparasta. Par iedvesmu var noderēt pat debesis. Lai mazais paveras uz tām un izstāsta, kam, viņaprāt, līdzinās kāds no mākoņiem.

3. Svarīgs ir process
Radošums attīstās vienlaicīgi ar prasmēm darboties. Ja bērns nezīmēs tikai tāpēc, ka viņam nesanāk uzzīmēt cilvēciņu, kā paraugā, tad arī radošais talants netiks attīstīts. Par bērna uzzīmētajiem tēliem izvairieties teikt: „Nav līdzīgs…” Jāņem vērā, ka pirmsskolas vecumā bērni atšķirībā no pieaugušajiem nespēj detaļās pārdomāt rīcības plānu un nedomā, ko tieši grib uzzīmēt, kā tam būtu jāizskatās. Tāpēc, darbojieties ar bērnu, akcentu lieciet nevis uz galarezultātu, bet gan uz procesu, lai bērns redz, cik jautri un interesanti ir fantazēt. Ļaujiet bērniem mēģināt! Mēģināt tik ilgi, līdz viņi sasniegs vēlamo. Jo vecāki bērni kļūst, jo vairāk viņu darbos atspoguļojas realitāte. Savukārt pirmsskolas vecuma bērnos radošums ir pār pārēm. Daudziem tēliem viņu izdomātajās pasakās vai zīmējumos, vai pašsacerētās dziesmās nav loģiska izskaidrojuma. Viņi vēl neizprot likumssakarības un tāpēc viņu iztēle ir bagāta.

4. Zīmējiet katru dienu
Zīmēšana attīsta domāšanu un radošās spējas, uzlabo motoriku, palīdz paust pārdzīvojumu, attīsta pacietību, mērķtiecību, gribu, palīdz izpausties individualitātei, attīsta gaumi, veicina vispusēju attīstību. Savukārt konkrētu zīmējumu krāsošana ierobežo radošumu, jo forma ierobežo krāsas izvēli. Tāpēc bērnam 5-7 gadu vecumā visieteicamāk darboties ar guašu krāsām. Lai glzno uzreiz ar otu, bez iepriekšēju kontūru uzzīmēšanas. Ļaujiet darboties ar dažādu izmēru otām, arī pirkstiem! Sakiet, lai mazais pats sajauc savas krāsas un izdomā tām nosaukumus. Māksla „uztaisīt savu §krāsu” ir augsta pilotāža. Slavējiet bērnus! Sešus gadus vecs bērns spēj koncentrēties vienam darbam pat līdz divām stundām. Radošuma attīstīšana ir regulārs treniņš, tāpēc ieteicams zīmēt katru dienu.

5. Spēlējiet teātri
Fantāziju rosina dramatiskie pulciņi, teātris un lomu spēles. Apmēram sešu gadu vecumā bērnam ir izveidojies priekšstats, kas ir skaists. Mazajiem ķipariem teātris ne tikai patīk un aizrauj, bet viņi bez mazākās piepūles ir gatavi paši piedalīties izrādē un atveidot dažādas lomas. Kāpēc lai jums nebūtu pašiem savs ģimenes teātris? Iestudējiet ludziņas mājās, aiciniet ciemiņus kā skatītājus!

6. Kustību prieks
Radošumu attīsta arī mūzika, kustības, emocijas, spēles. Psihologi mēdz teikt: „Bērns domā ar ķermeni”. Bērnībā daudz ko iemācās caur kustību. Bērniem nav jāuzvedas stīvi kā pieaugušajiem. Kad bērnam sakam „Uzvedies pieklājīgi! Nedauzies! Nebļausties!”, mēs viņiem nevis iemācām kontrolēt sevi, bet gan noplacinam vēlmi darboties un izpausties. Vairāk rotaļu un spēļu, koncertu un izrāžu, krāsu un plastilīna! Mazāk datoru, planšetu un telefonu! Palīdzēsim bērniem būt radošiem!

Foto: Shutterstock

Izglītība

24. Oktobris, 2017


Lasi vairāk