Rotaļlietas zīdaiņa attīstības veicināšanai. Kuras izvēlēties un ko tās dod?

“Spēlēšanās ir bērna iekšēja nepieciešamība. Caur spēlēm mazulis, jau sākot no zīdaiņa vecuma, mācās to, kāda ir pasaule, attīstās mentāli un fiziski,” to, kāpēc zīdainim ir vēlme rotaļāties, stāsta “Rimi bērniem” fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča.

Zīdainis ar lielu interesi pēta apkārtni. Viņam prieku spēj radīt pat tik vien, kā spēja aizskart priekšmetus, tos aptaustīt, saspiest, pacelt un atlaist. Mazulis pats sev nosaka uzdevumus no vieglākā uz sarežģītāku un drīz vien saprot priekšmetu būtību – grabulis grab, apaļš veļas, klucīši uzliekami viens otram virsū u. tml.

Attīstību veicinošu rotaļlietu nozīme

Bērna pirmā dzīves gada laikā notiek aktīva smadzeņu attīstība. Veidojas primitīvas mācīšanās iemaiņas, veidojas priekšstats par apkārtējo pasauli – kādas ir skaņas, krāsas, formas, sensorās izjūtas. Lai šis attīstības process notiktu sekmīgi un harmoniski, zināma nozīme ir attīstošām rotaļlietām un rotaļām.

Attīstoša rotaļlieta ir tāda, ar kuru bērns spēj realizēt savas idejas un vēlmes – jā, pat pāris mēnešu vecumā bērnam ir savas idejas par pasaules izpētīšanu!

Attīstošām rotaļlietām ir vienkāršas formas, mantiņas ir vieglas, ērti paņemamas, pārvietojamas, kustināmas. Bērns pats ar tām var radīt skaņu, pētīt formu, īpašības, kraut tās kaudzē, paslēpt utt. Rotaļlieta, kas neveicina attīstību, ir tāda, kas gluži pretēji – liedz bērnam īstenot savas idejas. Parasti tām ir skaļa, nepatīkama skaņa, spilgtas gaismas un krāsas, tās veic kustības bez bērna iesaistes. Šādas mantas nevis attīsta, bet gan var nogurdināt bērnu.

Koka rotaļlietas

Koka rotaļlietas ir ekoloģiskas un drošas, tās attīsta bērnu vispusīgā veidā, māca likumsakarības un spēju patstāvīgi veikt dažādas darbības – salikt, izjaukt, krāmēt, grozīt utt. Koka rotaļlietas māca bērnam atpazīt cietas formas un cietu materiālu īpašības, ļauj izveidot savu spēlēšanas scenāriju.

Trauciņi

Dažādu veidu un materiālu trauciņi vairāk interesēs zīdaiņus, kuri jau prot sēdēt. Šādā vecumā bērniem patīk spēles, liekot kaut ko trauciņā iekšā un ņemot ārā, pārkrāmējot no viena trauka otrā, šķirojot priekšmetus. Vecāki var rosināt kaut ko sašķirot, piemēram, atlasīt čiekurus no zīlēm, var šķirot pēc formas, pēc krāsām vai pēc citiem parametriem.

Graužammantas

Riņķīši un dažādas graužammantas ir viegli satveramas ar visu plaukstiņu, tāpēc var piedāvāt ļoti agrīni – ap trīs mēnešu vecumu. Šīs mantas ir vieglas, mazulis noteikti mēģinās tādas bāzt mutē, un tas ir dabiski. Košļāt šīs mantiņas īpaši patiks zobiņu šķilšanās periodā – mantiņa masēs smaganas, tādējādi atvieglojot sāpes.

Grabulīši

Dažādus mazus, vieglus, ērti satveramus grabulīšus var piedāvāt jau agrīnā zīdaiņa vecumā. Bērnam patiks, ka pats ar savu darbību var radīt skaņu, ritmisku un maigu. Šādas rotaļlietas attīsta audiālo uztveri, ritma izjūtu, sensorās izjūtas, vingrina arī pirkstiņus un trenē sīko motoriku. Grabulīšus vecāki var izmantot, arī dziedot mazulim ucināmās dziesmiņas.

Čaukstošas, mīkstas mantas

Čaukstošas, mīkstas un krāsainas mantiņas var piedāvāt agrīnā zīdaiņu periodā – sākot no trīs mēnešu vecuma. Tās ir viegli satveramas, patīkamas taustei. Saspiežot rotaļlietu, bērns pats rada skaņu un klausās to. Rūpējoties par rotaļlietu higiēnu, tās jāmazgā ar bērnu ziepēm vai veļas mazgāšanas līdzekli, kas īpaši paredzēts zīdaiņiem.

Bumbas un bumbiņas

Dažāda izmēra bumbas zīdaini interesēs no aptuveni četru piecu mēnešu vecuma. Rotaļas ar bumbām trenē sfērisko tvērienu. Ja bumbai ir caurumi, trenē sīko motoriku. Ja bumbai ir adatiņas, rievas vai citā veidā nelīdzena virsma, tā trenē sensorās izjūtas. Bērnam patīk vērot, kā bumba ripo, patīk, ja pats to var ripināt un mest.

Padomi

11. Decembris, 2023


Lasi vairāk