Kā sevi un ģimeni pasargāt no gripas

Gripa ir akūta, īpaši lipīga vīrusu infekcijas slimība, kas skar elpošanas ceļus un var izraisīt smagas komplikācijas. Tāpēc pediatre, Rimi bērniem eksperte Sanita Mitenberga stāsta, kā no gripas pasargāt savu ģimeni.

Ar gripu var inficēties, slimam cilvēkam šķaudot vai klepojot, kā arī pieskaroties inficētam cilvēkam. Svarīgi atcerēties, ka gripas vīruss bieži atrodas uz nemazgātām rokām! Ar gripu var inficēt citus jau vienu dienu pirms parādījušies pirmie slimības simptomi un pat Iīdz 5 – 7 dienām no saslimšanas sākuma. Jāizvērtē arī vakcinācija kā sevis un ģimenes pasargāšanas veids, īpaši, ja kāds no ģimenes ir riska grupā, un šajā grupā var ieskaitīt bērnus, grūtnieces, cilvēkus, kas slimo ar kādu hronisku kaiti, darbs saistīts ar tiešu klientu saskarsmi vai arī cilvēks ir vecumā virs 65 gadiem.

Kā pasargāties no gripas

*Gripas laikā vēlams izvairīties no lielas ļaužu burzmas, masu pasākumu apmeklēšanas, tai skaitā ir vērts apdomāt sabiedriskā transporta alternatīvas;

*Ieteicams pēc iespējas vairāk pārvietoties, staigājot ar kājām svaigā gaisā, kas palīdzēs ne vien izvairīties no pārpildīta sabiedriskā transporta, bet arī nodrošinās papildu fiziskās aktivitātes, kas veicina labāku veselību;

*Sportošana ir lieliska gripas profilaksei. Ja apmeklē sporta klubu, tad vislabāk to darīt tādā laikā, kad klubā ir pēc iespējas mazāk apmeklētāju. Lieliski, ja sportiskās aktivitātes var notikt svaigā gaisā – ne tikai garas pastaigas, bet arī slēpošana, nūjošana;

*Vēdiniet telpas! Tas regulāri jādara ne vien mājās, bet arī darbā;

*Klepojot vai šķaudot muti jāaizsedz ar vienreizlietojamajām salvetēm, kuras uzreiz pēc lietošanas ir jāizmet. Ja salvešu nav, muti jāaizklāj nevis ar plaukstu, bet gan ar saliektu rokas elkoņa locītavu;

*Ar nemazgātām rokām nevajag aizskart muti, degunu un acis, jo infekcija organismā var iekļūt arī caur gļotām!

*Lai rūdītu ķermeni un gūtu pozitīvas emocijas, kas viennozīmīgi ir palīgs emocionālās spriedzes mazināšanā, ieteicamas kontrastdušas un pirts apmeklēšana;

*Ja parādās pirmie gripas simptomi (pēkšņi paaugstināta ķermeņa temperatūra virs 38 *C, galvassāpes, drudzis, “aizlikts” deguns bez iesnām, “kaulu laušanas” sajūta, sauss, sāpīgs klepus), palieciet mājās, neapmeklējiet darbu un nevediet bērnu uz skolu vai pirmsskolas izglītības iestādi. Konsultējieties ar savu pediatru vai ģimenes ārstu.


Ja mājās ir slims bērns vai pieaugušais:

*Mazgāt rokas vairākas reizes dienā, īpaši slimniekam un maziem bērniem. Rokas jāmazgā ar šķidrajām ziepēm, jo vīruss var saglabāties uz ziepju gabaliem!

*Telpas vēlams vēdināt ik pēc trīs stundām. Cik ilgi telpas jāvēdina, atkarīgs no klimatiskajiem laika apstākļiem un gaisa temperatūras mājoklī. Ja ārā ir liels sals, telpas var vēdināt īsāku laiku, piemēram, 5 minūtes, bet biežāk.

*Katru dienu ieteicams veikt mājokļa mitro uzkopšanu;

*Slimniekam nepieciešami atsevišķi galda piederumi, trauki, kā arī dvielis;

*Mājiniekiem šajā periodā ieteicams izmantot vienreizlietojamos dvieļus un kabatas lakatiņus (salvetes);

*Mājiniekiem jāizvairās no cieša kontakta ar slimnieku (apskaušanās, sabučošanās);

*Mazu bērnu rotaļlietas, ko mazulis mēdz likt pie mutes, regulāri jāmazgā ar siltu ziepjūdeni;

*Lai arī Latvijā tas nav populāri, slimošanas laikā slimnieks var lietot sejas masku. To var lietot arī citi mājinieki, aprūpējot slimniekus. Pirms maskas uzlikšanas rūpīgi jānomazgā rokas. Maskai labi jāpieguļ uz deguna un jāapņem zods. Ja maska ir kļuvusi mitra, tā nomaina pret jaunu, savukārt izlietoto masku pirms izmešanas jāieliek plastmasas maisiņā.

Gripas laika ēdienkarte
*Sabalansēts, pilnvērtīgs un daudzveidīgs uzturs īpaši svarīgs ir gripas laikā!

*Ieteicams ēdieniem pievienot garšaugus, kas ne vien bagātinās ēdiena garšu, bet arī spēcinās ģimenes imūnsistēmu. Šādi augi ir, piemēram, ķiploki, sīpoli, kā arī sīpolu lociņi;

*Uzturā vairāk vēlams lietot arī citus produktus, kas satur fitokomponentus un C vitamīnu – citrusaugļus, jāņogas, cidonijas, mežrozīšu augļus, kivi;

*Uzturā lietot vairāk šķidrumu – zāļu tējas (piemēram, liepu ziedi, aveņu lapas, kumelītes), augļu sulas, ūdeni. Lieliski, ja tējai vai siltam ūdenim tiek pievienota ingvera sakne, citrons un medus!

*Ja ir paaugstināta ķermeņa temperatūra, nepieciešams palielināt izdzertā šķidruma daudzumu (līdz 2-3 litriem dienā);

*Ieteicams uzturā regulāri iekļaut skābpiena produktus - tie satur mikroorganismus, kas stimulē imūnsistēmu, kā arī pienskābās baktērijas, kas palīdzēs uzturēt normālu zarnu mikrofloru;

*Pretgripas ēdienkartē ideāli iederas arī treknās zivis. Tās satur omega trīs taukskābes, kas piedalās organisma imūnsistēmas veidošanā.


ATCERIES TAGAD UN TURPMĀK! Lai pasargātu sevi un ģimeni no gripas un citām saslimšanām, par imunitātes stiprināšanu un rūdīšanos jādomā savlaicīgi – pirms vīrusi uzsākuši aktīvu cirkulāciju.

Veselība

13. Janvāris, 2017


Lasi vairāk