Attīstošie pulciņi bērnam līdz 3 gadu vecumam. Cik ļoti tos vajag?

Izglītība • 16. Septembris, 2020
Mūsdienās daudzi vecāki, vēlot saviem bērniem visu to labāko, jau no maza vecuma steidz aizpildīt viņu ikdienu ar dažādiem pulciņiem un attīstošām nodarbībām, bet vai tas obligāti jādara? Skaidro Rimi Bērniem eksperte psiholoģe Iveta Aunīte.

Speciāliste norāda, ka nav nekas slikts – vest tik mazu bērnu uz pulciņiem, taču tas vairāk ir veids, kā māmiņas var satikties un socializēties savā starpā. Bērnam noteikti noderēs, ja vecāks šādā pulciņā apgūs, kā vēlāk var rotaļāties ar savu atvasi mājās, jo tieši caur rotaļu notiek bērna attīstība. Tomēr nevajadzētu justies slikti, ja pulciņi netiek apmeklēti, jo pats galvenais mazulim ir darbošanās un spēlēšanās kopā ar kādu no vecākiem un nedalīta uzmanība no pieaugušā. Ja vecāki šaubās, vai, nevedot uz pulciņiem, nenodara pāri savam bērnam, psiholoģe saka – nenodara, ja vien mājās ar viņu katru dienu darbojas.

Vecāka uzdevums nav nemitīgi izklaidēt bērnu, jāļauj viņam darboties arī pašam


Ko nozīmē darboties ar bērnu līdz trīs gadu vecumam?
Psiholoģe norāda – ir jārēķinās, ka šajā vecumposmā bērns dzīvo lietu un priekšmetu pasaulē, tāpēc viņam ir svarīgi varēt visam pieskarties, aptaustīt, iebāzt mutē, ko bērni zīdaiņu vecumā arī sāk darīt ar dažādiem grabulīšiem. Bērnam paaugoties, rotaļlietas sāk kļūt atbilstošākas vecumposmam, piemēram, piramīdas, rotaļlietas ar profiliem, kur jāsameklē figūrai atbilstošs caurums, tuvāk trim gadiem bērns jau var salikt kādu puzli. I. Aunīte norāda, ka šajā laikā ir jāattīsta sīkā motorika. Uz nodarbībām šajā vecumā vest var, taču bērni līdz trīs gadiem ir orientēti uz pieaugušo, tāpēc individuāls darbs dos labāku rezultātu nekā darbs grupā.

Kā izvēlēties pulciņu?
Rimi Bērniem eksperte uzsver, ka vecāka uzdevums nav nemitīgi izklaidēt bērnu, jāļauj viņam darboties arī pašam. “Kad mēs mazuli atstājam vienu pašu priekšmetu un lietu pasaulē, mēs varam par viņu ļoti daudz uzzināt un noskaidrot, uz kādu pulciņu viņu vest un ko piedāvāt,” norāda psiholoģe, pastāstot par labu metodi, kā noteikt, kas bērnu visvairāk interesē. Proti, drošā telpā, piemēram, dzīvojamā istabā, var izvietot priekšmetu grupas: vienā daļā grāmatas, otrā – ar mākslu saistītus priekšmetus, dažādus krītiņus, aplikācijas papīru; trešā – mašīnas, tanciņus, konstruktorus, “Lego”, bet ceturtā – sadzīves priekšmetus: mīklas ruļļus, katlus, zupas kausus. Pēc tā, uz kurieni bērnu “velk”, var vēlāk nolemt, kādas nodarbības izvēlēties – vai nu mākslas nodarbības, vai picas cepšanas kursus, vai arī robotikas pulciņu utt.

Ar bērnu būtu jāparotaļājas katru dienu, jo tieši rotaļās viņš attīstās. Nedalītās uzmanības laiks, kas katru dienu būtu jāvelta, ir 20 minūtes


Cik daudz drīkst vest uz pulciņiem?
Tas ir jāskatās pēc katra bērna individuāli, norāda I. Aunīte, piebilstot: “Nodarbībai noteikti ir jārada prieks.” Psiholoģe arī paskaidro, ka gan šajā vecumposmā, gan vēlāk nav tik svarīgi, vai pulciņā tiek gūti panākumi, būtisks ir entuziasms un interese, ar kādu bērns darbojas. Pat ja šķiet, ka bērnam nav attīstīta, piemēram, muzikālā dzirde, taču viņš ar milzīgu prieku spēlē pulciņā piedāvātos mūzikas instrumentus, tad noteikti ir vērts turpināt vest uz šo nodarbību. “Interese, nevis tas, cik ļoti viņam sanāk, ir atslēgas vārds,” saka speciāliste.

Vai drīkst palikt mājās?
Ar bērnu svarīgi ir darboties kopā. Tā mazliet var būt vecāku ilūzija, ka tāda rotaļu grupa vai estētikas skoliņa var iedot bērnam vairāk par vecākiem. Psiholoģe uzsver, ka ar bērnu būtu jāparotaļājas katru dienu, jo tieši rotaļās viņš attīstās. Nedalītās uzmanības laiks, kas katru dienu būtu jāvelta, ir 20 minūtes, taču, protams, vēl vairāk veltīta laika ir tikai apsveicami. “Tas gan nenozīmē, ka jānodarbojas ar bērnu visu dienu, pilnīgi noteikti nē, viņam ir jādod arī pašam iespēja padarboties,” saka psiholoģe, paskaidrojot, ka ļoti labs ir rādītājs, ja bērns kopā ar vecāku pēc instrukcijas ir salicis, piemēram, “Lego” mājiņu, bet pēc tam pats to modificējis vai pat nojaucis un uzbūvējis ko citu. Tas norāda uz radošumu, kas ir ļoti labi. “Smadzenēm mācīšanās ir vajadzīga tikpat ļoti, cik mums elpošana, tāpēc visas šīs rotaļas bērnam patiešām ir ļoti svarīgas,” saka I. Aunīte.

Tāpat speciāliste pastāsta, ka vecāki dažreiz uzskata par noderīgām dažādas attīstošās lietotnes viedierīcēs, tomēr līdz četru gadu vecumam vai pat labāk – līdz skolas laikam daudz vērtīgāk ir darboties ar bērnu pašiem.

Vienlaikus I. Aunīte iesaka vecākiem nesalīdzināt sevi ar citiem un nevest uzreiz uz visiem pulciņiem, uz kuriem ved draudzene, bet tā vietā uzmanīgi vērot un nepārslogot savu atvasi. Speciāliste arī uzsver, ka bērnam ļoti svarīga ir kustība, skriešana, nevis sēdēšana vienā vietā, kārtējo reizi liekot vienu un to pašu piramīdu. “Jāskrien!” saka psiholoģe.


Populārākie raksti