Mārcis Mitrevics

Ar šo svētku sajūta būs – vieglais un gaisīgais Prosecco fenomens

Padomi • 04. Jūnijs, 2021
Itāļi jau izsenis šo dzirkstvīnu lieto pie dzimšanas dienas kūkas. Harry’s bārā Venēcijā vēl pirms Otrā pasaules kara bārmenis radīja kokteili, kura pamatā ir šis burbuļojošais dzēriens, un nodēvēja to 15. gadsimta gleznotāja Bellīni vārdā. Pagājušā  gadsimta astoņdesmitajos gados Itālijā popularitāti guva aperitīvs no rūgtā zāļu liķiera Aperol un šī burbuļu avota. 
 

Pēdējos piecos gados nu jau visā pasaulē šis kokteilis piedzīvo atdzimšanu. Pasaules slavenākā dzirkstošā vīna – šampanieša – ikgadējo pārdošanas apjomu (300–320 miljonu pudeļu gadā) šis itāliešu dzirkstošais vīns apsteidza jau pirms vairākiem gadiem, šobrīd stabili ik gadu sasniedzot prātam neticamo – pusmiljarda pudeļu apjomu ik gadu.

Protams, mēs runājam par Prosecco!

Lai aizsargātu šī īpašā dzēriena izcelsmi, Veneto un Friuli-Venēcijas Džūlijas (Friuli-Venezia Giulia) reģionu vīndari 2009. gadā pieņēma lēmumu turpmāk pārdēvēt Prosecco izmantoto pamatvīnogu vārdu no Prosecco uz Glera, tādejādi ierobežojot vārda Prosecco izmantošanu citos Itālijas reģionos darinātiem dzirkstošiem vīniem. Un ar to viņi izvilka lielo lomu, jo kopš 2008. gada pasaules finanšu krīzes vieglais itāļu dzirkstvīns fenomenālā ātrumā ir guvis visaptverošu popularitāti dzirkstošo vīnu mīļotāju vidū. Finanšu krīze, kuras laikā bagātnieki bija spiesti dārgo šampanieti aizstāt ar ievērojami lētāko Prosecco, nav vienīgais šī dzēriena slavas gājiena iemesls. Otrs, pat svarīgākais, ir dzīvesveids vai pat dzīvesstils, ko Prosecco lieliski palīdz piekopt tā baudītājiem. Un šī dzīvesstila stūrakmeņus raksturo “mazi, bet svētki katru dienu”, “negribam neko smagu un nopietnu, bet gan vieglu un gaisīgu”, “prestiža luksusprece (burbuļi vīnā), ko mēs varam atļauties”, “mēs negribam neko ēst, bet vienkārši priecāties par dzīvi”. Nākamais, nu jau stabili var teikt, veiksmīgais Prosecco ražotāju konsorcija solis – Prosecco Rose stila ieviešana pagājušajā gadā.

Jaunais Prosecco Rose jau no paša sākuma tiek pozicionēts un strikti uzraudzīts kā jauns, prestižāks un kvalitāti ceļošs dzēriena paveids, kura pamatā tīkamās krāsas iegūšanai drīkst izmantot tikai un vienīgi cēlo Pinot Noir vīnu, nosakot garāku minimālo vīna otrreizējās rūgšanas laika posmu.

Protams, snobi teiks – Prosecco nav tas pats, kas Champagne. Teorētiski tiešām ražošanas tehnoloģija vairumam proseko ir citāda nekā šampanietim – proseko burbuļi veidojas otrreizējās rūgšanas gaitā kopējā lielā tvertnē, un pudelēs dzēriens tiek pildīts jau ar burbuļiem. Šī metode vīndarim ļauj ar mazāku piepūli izveidot kāroto produkta saldumu, skābumu, regulēt alkohola daudzumu, kā arī daudz vienkāršāk saražot lielu apjomu iemīļotā dzēriena. Noteikti jāatzīmē viena papildu lieta, kam pievērst uzmanību. Tā ir atšķirība starp Prosecco Spumante un Frizzante – abi šie vārdi nozīmē burbuļus izvēlētajā pudelē, bet to daudzums jeb spiediens ir atšķirīgs. Frizzante pudelēs spiediens un attiecīgi burbuļu daudzums ir līdzīgs kā braucamlīdzekļos – no 1,5 līdz 3, 5 atmosfērām. Šos vīnus precīzāk būtu raksturot ar apzīmējumu “viegli dzirkstošs vīns”. Savukārt pudelēs, kas apzīmētas kā Spumante, minimālais spiediens ir vismaz piecas atmosfēras un tās ir pilnas kāroto burbuļu!

Un tagad godīgi atbildi – kuram mūsdienu zibenīgi mainīgajā, virtualitātei pietuvinātajā pasaulē rūp, ka šis dzēriens vismaz pusotru gadu nav izturēts pudelē, pirms nonāk glāzē?

Alkohola lietošanai ir negatīva ietekme.

Alkoholisko dzērienu pārdošana, iegādāšanās un nodošana nepilngadīgām personām ir aizliegta.


Populārākie raksti