Olga Ļubina

Eksistencei obligātie ogļhidrāti - graudaugi

Padomi • 14. Februāris, 2020
Bez vienas no galvenajām uzturvielām – ogļhidrātiem – cilvēks nevar eksistēt, tāpēc tie gan lieliem, gan maziem būtu jāuzņem ikdienā. Vairāk vai mazāk – tas atkarīgs no katra cilvēka veselības stāvokļa, taču ogļhidrātiem uzturā jābūt obligāti.

Lai organisms uzņemtu saliktos ogļhidrātus, ieteicama produktu grupa ir graudaugi. Tie
satur ne tikai cieti, bet arī šķiedrvielas, kas
palīdz normālai gremošanas trakta darbībai
un veicina zarnu peristaltiku, mazinot kaitīgo vielu uzsūkšanos un risku saslimt ar kuņģa
vai zarnu trakta ļaundabīgajiem audzējiem. Papildus šķiedrvielām graudaugi satur arī
veselu klāstu minerālvielu un vitamīnu, taču lielākā koncentrācijā šie labumi atrodami pilngraudu produktos, nevis rafinētos graudaugu izstrādājumos (tādos kā baltmaize un makaroni no augstākā labuma miltiem). Piemēram, brūnie rīsi satur PP vitamīnu, kura baltajos, pulētajos rīsos nav vispār.

Laba izvēle ikdienas maltītēm ir pilngraudu milti. Brīvdienu brokastīs var cept pankūkas no pilngraudu kviešu vai auzu miltiem. Ja savu ēdienkarti gribas bagātināt un dažādot drīzāk ar olbaltumvielām un taukiem nekā ar ogļhidrātiem, pankūku vai kūku cepšanai iesaku izvēlēties mandeļu vai kokosriekstu miltus. Tajos ir mazāk cietes un vairāk olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu.

Pusdienām un vakariņām piemērotas piedevas ir brūnie rīsi vai kvinoja. Ja tā jums nav iegaršojusies, neaizmirstiet par pērļu grūbām, kuru pagatavošana neaizņems daudz laika, toties ienesīs dažādību ikdienas uzturā. Ja piedevās nav graudaugu produktu, tos veiksmīgi aizstās rudzu maize. Rudzu milti ir bagāti šķiedrvielām, olbaltumvielām un minerālvielām, turklāt tiem ir zemāks glikēmiskais indekss nekā kviešu miltiem.

Tā kā pēdējos gados aizvien vairāk cilvēku izvēlas olbaltumvielas no augu valsts produktiem un mazāk ogļhidrātu, pārtikas ražotāji cenšas izstrādāt dažādus makaronu veidus, izmantojot nevis tradicionālos kviešu miltus, bet citus graudus un pākšaugus. Rimi sortimentā pieejami makaroni un nūdeles no sojas pupiņām, turku zirņiem, kvinojas, edamame jeb jaunajām sojas pupiņām, auzu un rīsu miltiem. Tos var kombinēt ar gaļas ēdieniem, olu un piena produktiem, pākšaugiem vai riekstiem un sēklām.


Populārākie raksti