Sanita Mitenberga
Bērnu veselības eksperte

Brokastis ir svarīgākā dienas ēdienreize! Riski, ja to regulāri izlaižam

Uzturs • 24. Marts, 2017
Kāpēc brokastis ir tik svarīgas un kādi riski pastāv, ja bērns tās regulāri izlaiž, stāsta Rimi bērniem eksperte, pediatre Sanita Mitenberga.

kāpēc jāēd brokastis

Diena ir jāsāk ar spēcinošām, gardām brokastīm. Ja tās regulāri tiek izlaistas, cieš veselība un trauslā, vel nenobriedusī bērna nervu sistēma un smadzenes. Ja brokastis izlaiž šad un tad, tas ir pieļaujami, taču, ja tas kļūst par normu, bērna organisms cieš no pārāk zema cukura līmeņa asinīs, kas vistiešākajā veidā ietekmēt smadzeņu darbību un fizisko un emocionālo pašsajūtu. Bērniem tas var izpausties kā niķi, slikts garastāvoklis, miegainums, apātiskums, emocionāls un fizisks vājums, regulāra galvassāpes, pēkšņas bada lēkmes, kad ļoti gribas "saldumiņu" un pat krampji. Tās ir tikai redzamākās pazīmes tam, ka smadzenēm trūkst glikozes un tās nesaņem pietiekami daudz skābekļa normālai darbībai. Glikoze ir viens no galvenajiem komponentiem organisma apgādē ar enerģiju. Glikozi organisms iegūst no saņemtā uztura, un piegādā to smadzenēm, kas tālāk nodrošina pārējo orgānu normālu darbību visas dienas garumā. Ja nav uzņemtas uzturvielas, nav no kā pārtikt smadzenēm.

Glikozi organisms iegūst no saņemtā uztura, un piegādā to smadzenēm, kas tālāk nodrošina pārējo orgānu normālu darbību visas dienas garumā. Ja nav uzņemtas uzturvielas, nav no kā pārtikt smadzenēm.


Nesaņemot nepieciešamo glikozes devu ik dienu, smadzeņu attīstība var tikt traucēta, ilgtermiņā cieš visa nervu sistēma. Skolēniem, kas neēd brokastis, var pasliktināties sekmes un ir lielāks liekā svara risks.
Tāpēc šaubu nav - ir jābrokasto, bet tas ir jādara gudri. Īpaši tad, ja līdz šim brokastošana nav kļuvusi par neatņemamu rīta rituāla sastāvdaļu. Kā to izdarīt?

Ieraduma veidošana

Pirmais, ko darīt – brokastis ir jāpaēd arī pašiem vecākiem, tādējādi rādot piemēru bērnam. Ideāli, ja no rītiem ģimene atrod laiku, kad visiem kopā piesēst pie brokastu galda, lai ieturētu maltīti.

Ja ēst negribas, jāpierod

Brokastis no rīta ir jāēd vienmēr. Tā var būt pavisam maza ēdienreize ar augli vai bezpiedevu jogurts (100g) ar ievārījumu. Var vismaz padzerties siltu tēju ar cukuru, kas dod pirmo enerģijas devu smadzenēm un pamodina tās. Divu trīs nedēļu laikā organisms pieradīs, ka no rīta ir jāsāk izstrādāt kuņģa sula, jo tūlīt būs jābrokasto. Parādīsies arī apetīte.

Mērenas vakariņas
Viens no iemesliem, kāpēc no rīta negribas ēst, ir pārlieku bagātīgas un vēlas vakariņas, ar ko kuņģis līdz rītam vēl nav ticis galā. Nevakariņojat pārāk vēlu! Ļaujiet organisma endokrīnajai sistēmai un kuņģa - zarnu traktam naktī atpūsties.

Vēl kāds sliktas apetītes cēlonis
Viens no sliktas apetītes iemesliem no rītas var būt parazīti vēderā. Tāpēc divas reizes gadā - rudenī un pavasarī -, ir vērts veikt profilaktiskas darbības spalīšu un cērmju invāzijas apkarošanai. Kā to labāk darīt, jautājiet ģimenes ārstam.

Īstais laiks brokastīm Ir normāli, ja uzreiz pēc pamošanās negribas ēst. Nespiediet bērnu apēst kaut ko, tiklīdz viņš ir atvēris acis un izlīdis no gultas. Piemērotākais laiks brokastīm ir 30 - 40 minūtes pēc pamošanās. Saposieties darba dienai un tad dodieties pie galda. Izņēmuma gadījumā var sagatavot ko ātri uzkožamu pa ceļam uz skolu vai skolā - žāvēti augļi un rieksti, banāns, pilngraudu maizes šķēle vai kāds graudaugu batoniņš. Ja skolēnam ir gaidāms sarežģīts kontroldarbs vai eksāmens, līdzi var iedot mazu tāfelīti kvalitatīvas melnās šokolādes.

Piemērotākie produkti brokastīm

Lai no dienas svarīgākās ēdienreizes tiešām būtu jēga, tai jābūt sabalansētai, proti, labākā izvēle ir saliktie ogļhidrāti (pilngraudu putras, rupja maluma maize) un olbaltumvielas (bezpiedevu jogurts, biezpiens, siers, olas). Ātros ogļhidrātus (konfektes, kūkas, cukuru, saldinātas brokastu pārslas) labāk atstāt našķošanās reizēm. Ātri uzsūcošie ogļhidrāti nedod ilgstošu sāta sajūtu un pēc dažām stundām bērnu jau atkal mocīs bada sajūta.

Uzzini vairāk! Izlasi arī rakstu Ēdienkartes piemērs sabalansētam uzturam


Populārākie raksti