Vai veikala batoniņš ir labākā našķa izvēle?

Saldie, košos iepakojumos ieliktie batoniņi rada ilūziju, ka tas ir veselīgs kārums, kuru var uzkost, ja nav laika paēst pilnvērtīgu maltīti. Patiesība ir cita – lielākā daļa batoniņu ir neveselīgs našķis.
 

“Rimi Bērniem” eksperte, sertificēta uztura speciāliste Olga Ļubina iepazīstina ar svarīgākajiem kritērijiem, kā izvērtēt, kuru no saldajiem batoniņiem izvēlēties no veikala plaukta, un iedrošina gardo kārumu pagatavot mājās tā, lai tas patiešām būtu gan barojošs, gan veselīgs.


Kā lasīt batoniņa sastāvu


Batoniņu sastāvi ir ļoti atšķirīgi. Šokolāde ir papildināta ar mušļu masu, riekstiem, žāvētiem augļiem. To kvalitāte mēdz stipri atšķirties.

Klasiskā izpratnē šokolādes batoniņi nav tā veselīgākā izvēle. Parasti tajos ir ļoti daudz cukura. Vidēji viens standarta lieluma 50 gramu batoniņš satur 5–6 tējkarotes cukura jeb glikozes un fruktozes sīrupa. Batoniņiem ir arī augsts tauku saturs, parasti tie ir hidrogenētie tauki, kas ir iekaisumu veicinoša viela. Hidrogenētie tauki izmaina organismā lipīdu profilu, paaugstinot “sliktā” jeb zemā blīvuma un triglicerīdu līmeni asinīs, un veicina sirds asinsvadu slimību attīstību.

Tā kā kopumā cilvēki tomēr tiecas ēst veselīgāk un pareizāk, ražotāji ir sākuši piedāvāt veselīgākus batoniņu variantus. Pievieno mazāk tauku un ātro ogļhidrātu un izstrādā labāku alternatīvu – mušļu batoniņus.

Vidēji viens standarta lieluma 50 gramu batoniņš satur 5–6 tējkarotes cukura jeb glikozes un fruktozes sīrupa.



Mušļu batoniņu pamatā ir auzu pārslas vai citi graudi, kuriem pievienoti žāvētie augļi, rieksti un sēklas. Diemžēl arī šiem batoniņiem mēdz likt klāt pārāk daudz cukura, tāpēc tie ir tikai nedaudz labāki par šokolādes batoniņiem.

Pērkot saldos batoniņus veikalā, izvēlieties tos, kam tiek minimāli vai vispār netiek pievienots cukurs. Saldo garšu var iegūt arī no pievienotajiem žāvētājiem augļiem.

Mājās gatavots – pats labākais

Vislabākā izvēle ir mājās gatavots batoniņš – no veselīgām sastāvdaļām. Tādu uztaisīt nemaz nav tik sarežģīti.

Nepieciešams: rieksti vai sēklas, auzu pārslas un žāvēti augļi, kuriem nepievieno nedz cukuru, nedz taukvielas, nedz citas pārtikas piedevas.

Kā pagatavot?

Piemēram, sasmalciniet zemesriekstus un mandeles, klāt pievienojiet dažas dateles un rozīnes. Gatavo masu lieciet uz cepamā papīra un sagrieziet aptuveni centimetru biezos gabaliņos. Ja gribas ko saldāku, var tos pārliet ar tumšo šokolādi. Šos gabaliņus lieciet ledusskapī, lai tie sacietē. Pirms ēšanas var sagriezt vēl mazākos gabaliņos. Var dot līdzi bērniem uz skolu vai pulciņiem.

Lai garšīgi un veselīgi!

Uzturs

17. Septembris, 2021


Lasi vairāk