Olga Ļubina

Uzturs rudenī: ko celt galdā?

Padomi • 08. Septembris, 2021
Vasara mūs šogad ir krietni palutinājusi ar karstām dienām, siltu ūdeni un burvīgiem vakariem. Nu ir laiks vākt ražu, jo, kā saka, ziema ir tuvu. Rudenī varam izbaudīt vasarā izaugušās dabas veltes un pagatavot no tām visgardākos ēdienus.

. Gan bērniem, gan pieaugušajiem rudenī ir svarīgi saglabāt ieradumu ikdienas uzturā lietot pietiekami daudz dārzeņu. Vasarā, kā ierasts, ar to nav problēmu – labprāt ēdam tomātus, gurķus, kabačus, dažādus zaļumus, taču līdz ar rudens iestāšanos bieži vien krasi samazinām dārzeņu patēriņu ikdienā, un tā ir viena no izplatītākajām kļūdām. Rudens nav iemesls ēst mazāk dārzeņu, galvenais ir mācēt tos pagatavot!

Sirsnīgi iesaku ieviest uzturā maksimāli daudz dažādu sakņu, piemēram, kāli, selerijas sakni, rāceņus un rutkus. Protams, daudz pierastāk ir uzvārīt vai sacept kartupeļus vakariņām, bet tikpat garšīgi un arī ļoti veselīgi būs, ja kopā ar kartupeļiem cepeškrāsnī liksi bieti, seleriju un burkānus ar oregano un olīveļļu, bagātinot savu un bērnu uzturu ar šķiedrvielām un mikroelementiem. Selerijas sakne ir bagāta ar kāliju, kalciju un magniju – svarīgiem mikroelementiem, lai nodrošinātu normālu sirds-asinsvadu sistēmas darbību, kā arī vērtīgām šķiedrvielām, kas mazina zema blīvuma holesterīna līmeni asinīs. Biete ir ne tikai nehēmas dzelzs avots, bet arī satur mangānu, varu, folskābi, beta-karotīnus. Lietojot dažādas saknes savā uzturā regulāri, tu nodrošini organismam nepieciešamos vitamīnus, minerālvielas un citas bioloģiski aktīvas vielas.

Bagātini arī bērna ēdienkarti ar rudens ogām – ķirbi, dzērvenēm, brūklenēm. Ķirbi var pasniegt kopā ar saknēm, pievienot putrām, piemēram, pilngraudu mannas vai auzu putrai, gatavot plātsmaizes un pankūkas. Dzērvenes lieliski iederas dažādos siltos dzērienos, salātos vai kā uzkoda tīrā veidā.

Rudenī ieteiktu pievērst uzmanību arī pietiekamai hidratācijai jeb šķidruma uzņemšanai. Ļoti bieži, konsultējot pacientus, dzirdu šādu teikumu: “Vasarā gan ūdeni dzeru pietiekami, bet, kā nāk vēsāks rudens, ūdeni nemaz negribas.” Lūdzu, uzturi burvīgo paradumu dzert ūdeni arī rudenī un ziemā, it īpaši sākoties apkures sezonai. Pamanīsi, ka āda kļūst sausāka, un, lai saglabātu optimālu šūnu, t. sk. ādas šūnu hidratāciju, svarīgi uzņemt 30 ml ūdens uz kilogramu ķermeņa svara diennaktī. Ja ir grūti saņemties dzert istabas temperatūras ūdeni aukstā laikā, izmēģini siltu ūdeni ar citronu, kanēli, ābola šķēli vai kādu citu augli!

Neaizmirsti ikdienas rudens steigā pievienot maltītei ne tikai dārzeņus un piedevas, bet arī olbaltumvielām bagātus produktus – gaļu, zivis, biezpienu, sieru, olas, pākšaugus. No putnu gaļas samērā reti izvēlamies tītaru, tāpēc pamēģini pagatavot kotletes no maltas tītara gaļas vai tītara gaļu ar saknēm cepeškrāsnī. Kolosāls palīgs virtuvē ir pākšaugi, jo tos var ātri pievienot graudaugiem, un dažu minūšu laikā ir gatava pilnvērtīga un uzturvielām bagāta maltīte. Pupiņas vai turku zirņus apcep kopā ar dažādām saknēm un pievieno kvinojai vai brūnajiem rīsiem. Neaizmirsti piepilināt tējkaroti olīveļļas, un garda, veselīga sezonālā maltīte ir gatava!


Populārākie raksti