Rimi bērniem logo

Kā komunicēt ar skolotāju attālināti. 6 principi, ko vecākiem ņemt vērā

“Mam, es neko nesaprotu!” cik gan daudz vecāku pēdējo mēnešu laikā, kad bērni mācās attālināti, dzird šādas un līdzīgas sūdzības. Kā vecākiem šajā laikā vislabāk komunicēt ar skolotāju par bērna mācībām, stāsta Rimi Bērniem emocionālās labsajūtas un attiecību eksperte Iveta Aunīte.

Attālinātās mācības ir izaicinājums visiem – skolēniem, vecākiem un arī skolotājiem. Var gadīties, ka biežāk rodas kādas domstarpības vai neskaidrības gan par mācību vielu, gan par mācību procesu. Ja tā gadās, pirmais, kas ir jāvērtē, – kāds ir bērna vecums un vai šo situāciju var atrisināt bērns pats vai nepieciešama vecāku iejaukšanās. Ir pieļaujams, ka mazāko klašu skolēnu vecāki vairāk iesaistās mācību procesā nekā vecāko klašu audzēkņu vecāki. Bieži vien mazākajiem bērniem ir nepieciešama palīdzība ar tehnoloģiskajiem risinājumiem, un tad vecāku iesaiste ir nepieciešama. Tomēr būtu lieliski, ja, sākot jau no 5. klases, vecāku līdzdalība ikdienas jautājumu risināšanā būtu minimāla un bērns pats ar to tiktu galā. Tas ir svarīgi, lai bērns mācītos uzņemties atbildību par mācību procesu. Taču šodien, kad situācija nav ierasta, ir labi, ja vecāki var gan atbalstīt bērnus, gan iemācīt viņiem kontrolēt pašiem savu mācību procesu, tostarp arī saziņu ar skolotāju.

Vēlams, lai pirmais solis neskaidro jautājumu risināšanā ar skolotāju nāktu no skolēna, nevis uzreiz no vecāku puses.

Pirmais solis: saziņa skolēns – skolotājs

Ir jāizvērtē situācijas, par kurām vecākiem pašiem sazināties ar skolotāju, bet kad saziņu un situācijas risināšanu atstāt bērna ziņā. Vēlams, lai pirmais solis neskaidro jautājumu risināšanā ar skolotāju nāktu no skolēna, nevis uzreiz no vecāku puses. Tas ir vēlams gan gadījumos, kad ir runa par vērtējumu, gan kādiem citiem jautājumiem. Atzīme vai vērtējums par darbu ir skolēna nopelnīts, un būtu pareizi mācīt bērnam lietas, kas attiecas uz viņu, kārtot viņam pašam. Turklāt bērns vairāk zina par to, kas saistīts ar konkrēto jautājumu, – vai viņam bija vai nebija izpildīts mājas darbs, vai viņš bija pieslēdzies stundai vai ne, piemēram. Skaidrošanās vecākam ar skolotāju, ja vecāks nav lietas kursā par visu situāciju, var prasīt ļoti daudz laika un enerģijas, un bieži vien tas nebūs produktīvi. Tāpēc vislabākais, ja vecāks var iedrošināt un mācīt bērnu, kā uzsākt sarunu ar skolotāju vai kā risināt neskaidrus jautājumus.
Savukārt, ja atrisināt kādu situāciju skolēnam pašam neizdodas, tad, protams, vecāki iesaistās un meklē komunikāciju ar skolotāju.

Kā vecākiem komunicēt ar skolotāju

Ir daži principi, kas vecākiem ir jāņem vērā, lai komunikācija ar skolotāju izvērstos efektīva:

1. Pieklājība pāri visam.
Lai arī cik liels aizkaitinājums reizēm pārņem vecākus, komunikācijai ir jābūt pieklājīgai un korektai. Nebūs racionāli brukt virsū skolotājam ar pārmetumiem.

2. Konstruktīva sarunas virzīšana.
Vecākiem ir vērts atcerēties, ka viņu bērns nav vienīgais skolēns klasē, ar kuru skolotājam ir jāstrādā, tāpēc ir ļoti svarīgi pirms sarunas sniegt skolotājam informāciju un ieskatu, par ko būs saruna. Tāpat vajadzētu pieminēt, cik daudz laika saruna prasīs, un pajautāt, kad skolotājam būtu laiks šādai sarunai. Piemēram, var teikt, ka vēlaties pārrunāt bērna zināšanas matemātikā, saruna varētu aizņemt kādas 15 minūtes, un apjautāties, kad vislabāk būtu skolotājai piezvanīt. Tas ļaus skolotājai saprast, par ko ir runa, un ieplānot laiku.

3. Ievērot laika robežas.
Tas ir attiecināms gan uz pašu sarunu, gan uz laiku, kurā ar skolotāju komunicēt. Ja esat prognozējuši, ka saruna aizņems 15 minūtēs, tad pie tā arī jāpieturas. Tāpat brīvdienas un pārlieku vēlas vakara stundas nav piemērotas šādu jautājumu risināšanai.

Vecākiem ir vērts atcerēties, ka viņu bērns nav vienīgais skolēns klasē, ar kuru skolotājam ir jāstrādā, tāpēc ir ļoti svarīgi pirms sarunas sniegt skolotājam informāciju un ieskatu, par ko būs saruna.

4. Sapratnes izrādīšana.
Empātija un sapratne no vecāka puses skolotājam var būt ļoti atbalstoša. Lai arī varētu šķist, ka skolotāji attālināto mācību laikā atpūšas, realitātē viņi bieži vien strādā ļoti aktīvi, lai nodrošinātu mācību procesu. Sapratnes izrādīšana veicinās sadarbību.

5. Vienoties grupās par saziņas laiku.
Šajā laikā īpaši populāras kļūst vecāku čatu grupas. Vēlams, ka vecāki kopīgi var vienoties par laikiem, kādos risināt kādas problēmas vai jautājumus vecāku sarakstēs. Piemēram, noteikt, no cikiem rītā un līdz cikiem vakarā ir pieļaujama sarakste.

6. Pateikties.
Skolotājs būs gandarīts, ja vecāki novērtēs viņa darbu. Tāpēc ir vērts laiku pa laikam skolotājiem pateikties, nevis tikai vērsties pie viņiem ar prasībām, iebildumiem un jautājumiem par atzīmēm vai vērtējumiem.

Izglītība

19. Janvāris, 2021


Lasi vairāk