Zīdainis vingro mājās! 3 vienkārši, bet vērtīgi vingrinājumi

“Šie vieglie vingrinājumi ir ļoti svarīgi – tie jaundzimušajam bērniņam palīdz apzināties savu ķermeni un vienlaikus nodibina kontaktu ar vecāku, palīdz veidot tuvas pirmās bērna attiecības. Tāpēc vislabāk, ja zīdaini vingrina tieši māmiņa vai tētis,” saka sertificēta fizioterapeite, Rimi Bērniem eksperte Jekaterina Bovtramoviča.

Kas jāņem vērā, veicot vingrinājumus zīdainim

  • Pildot vingrinājumus, notiek gan vingrošana, gan attiecību un kontakta, komunikācijas veidošana ar vecāku.

  • Vecāka uzdevums ir vadīt bērnu – maigi, lēnām, uzturot acu kontaktu un sarunājoties ar mazulīti. Var stāstīt visu, kas tiek darīts, piemēram: paņemšu tavu roku – paskat, cik tā ir skaista! Šeit ir tava pēda – redzi, kāda maza? Saliksim roku un kāju kopā.
  • Vecākam ar bērnu vingrošanas laikā ir jāsaglabā acu kontaktu. Jau no dzimšanas bērnam ir jāizrāda cieņa un jāmēģina nodibināt komunikācija.
  • Smaidi bērniņam! Kad bērns piedzimst, viņu visvairāk interesē mammas un tēta seja. Viņam patīk šī komunikācija – tā rada drošības un laimes sajūtu, komfortu. Notiek ādas–ādas kontakts. Dzemdē bērniņš bija tuvu mammai, ciešā kontaktā, bet pēc dzemdībām šī tuvība pazuda. Tāpēc bērniņš vēlas būt mammas un tēta tuvumā, sajust ciešo kontaktu, siltumu – tas rada patīkamas emocijas.
  • Svarīgi, lai, vingrinot bērnu, vecākam būtu siltas rokas un arī silta telpa – no aukstuma saraujas muskuļi un tas bērnam raisa nepatīkamas izjūtas, diskomfortu.
  • Veicot vingrinājumus pēdām, tām jābūt kailām, lai var labāk sajust savu ķermeni un pieskārienus.

Konkrētie vingrinājumi ir piemēroti zīdaiņiem no viena līdz trīs mēnešu vecumam. Tie veicami, kad bērniņš jūtas labi, ir apmierināts un gatavs sadarboties. Vingrošanas laikā zīdainim ir jāatrodas uz muguras, uz stingra pamata.

1. Man ir plaukstas!

Uzdevums: satuvināt zīdaiņa abas plaukstas, mēģināt maigi ar vienu plaukstu atvērt otru plaukstu. Plaukstu atvēršanu var veikt arī, lēnām glāstot mammas vai tēta vaigu.

Ieguvums: trenē plaukstas–plaukstas kontaktu. Attīstās bērna sensorika, mazulis sajūt savas plaukstas, apjauš, ka ar tām varēs manipulēt, veikt dažādas kustības.

Vairākas nedēļas pēc dzimšanas mazulim ir dabiski plaukstas turēt dūrītēs. Ar šo vingrinājumu pirksti un plauksta tiek atvērti. Fizioloģiska muskuļu tonusa dēļ bērniņam piedzimstot plaukstiņas ir savilktas dūrītēs.

2. Man ir pēdas!

Uzdevums: satuvināt zīdaiņa abas pēdas. Ar pēdu pret pēdu veikt maigu masāžu, pēdas virzot uz priekšu, atpakaļ, sāniski.

Ieguvums: trenē pēdas–pēdas kontaktu. Attīstās bērna sensorika, mazulis sajūt savas pēdas, apjauš savu ķermeni un izpratni: man ir pēdas.

3. Es varu savienot plaukstas un pēdas!

Uzdevums: šķērsojot bērna ķermeņa viduslīniju, savienot plaukstu ar pretējās kājas pēdu. Kad vingrinājums izpildīts ar vienu kāju un roku, to atkārto ar otru kāju un roku. Ja pēdu aizsniegt ir grūtības, ar plaukstu var pieskarties pretējam ceļgalam.

Ieguvums: trenē plaukstas–pēdas kontaktu. Bērns apzinās savu ķermeni, mācās šķērsot ķermeņa viduslīniju, savienot pretējās puses. Ar vingrinājumu vecāks bērnam iezīmē, ka tālākajā attīstībā būs jāizmanto ķermeņa abas puses (rāpojot, staigājot u. c.).

Padomi

21. Aprīlis, 2024


Lasi vairāk